"Липсата на финансиране на дейността е основната причина до момента да нямаме изградена система HEMS", каза за БНР доц. Олег Чолаков, ръководител на Отделението по жлъчно-чернодробна и панкреатична хирургия на Университетска болница "Лозенец".

"Въпросът за медицинската помощ по въздуха е много дълга тема. От много дълги години тя е втората ми кауза в живота. Така както работя в хирургията, така много дълги години се занимавах със системата HEMS. Когато ни приемаха в ЕС през 2007 година и ни питаха в предприсъединитилния период имаме ли такава система - ние казахме съвсем смело, че имаме, а ние нямахме, и все още нямаме...

Още когато Кристалина Георгиева беше еврокомисар, ние като членове на Международната асоциация на планинското спасяване, аз бях активен член там в медицинската комисия, написахме писмо до нея и Бойко Борисов, че имаме ясна готовност да направим необходимото да се помогне на нашата държава тази система да се случи, но нищо не последва, както виждате..", каза още доц. Чолаков.

По думите на доц. Чолаков има една голяма заблуда - планинското спасяване не е система HEMS. Има и заблуда, че тези хеликоптери навсякъде са държавни, а те са частни, само в Румъния са държавни, уточни хирургът. Според него там където е била държавна системата, доказано не работят по най-дория възможен начин, освен Румъния.

У нас нито един крупен бизнесмен, който имаше хеликоптер, не се зае с тази система, а продаде машините си, защото никой не финансира дейността на системата HEMS у нас, подчерта доц. Чолаков.

"Държавата обаче трябва да създаде условия за системата HEMS.

HEMS на първо място представлява законодателство за извършване на дейността. Ние такова нямаме, имаме закони за въздухоплаване, включително и за хеликоптери, които в момента правят невъзможно извършване на дейността HEMS.

Второ - HEMS - това са машини с технически изисквания според Директивата на ЕК от 2008 г. На територията на ЕС според директивата такава дейност могат да извършват от 2014 г. две машини само - Еврокоптер 135 и Бел 129, до 2008 година болшинството от машините за HEMS бяха италианските - Аугуста 109, заради директивата всички, вкл. в България биват продадени...Но тази фирма междувременно направи нов хеликоптер, който отговоря на директивата.

Трето място - това са местата, където трябва да кацнат хеликоптерите - нова са т.нар. хелипортовете. Той трябва да кацне в болница. Има три времеви норматива, касаещи HEMS.

- времето от подаване на сигнала до излитане на хеликоптера - 5 минути

-времето за достигане на хеликоптера до пострадалия - 20 минути

-нов времеви норматив - от кацане на хеликоптера в болницата до постъпване на пострадали в шокова зала - 3 минути", поясни още доц. Чолаков.

По думите му у нас нито една от съществуващите хеликоптерни площадки не е сертифицира, защото няма законодателство за системата.

"Нито един от хеликоптелите у нас не отговарят на евродирективата, а пилотите ни нямат необходимите 2000 часа за управление на спасителен хеликоптер. У нас военните ни пилоти се пенсионират с 500 часа...

Един летателен час струва 2000 - 3000 евро, това значи че една спасителна акция за час ще струва няколко хиляди лева.

Готови кадри нямаме нито един. Но все пак имаме такива, които могат да се обучат, независимо, че кадрите ни летят в чужбина.

Лекар, който да лети на такъв хеликоптер, също нямаме в момента. Той трябва да може да лети на такъв хеликоптер, да бъде спешен медик, да е бъде физически силен и с технически умения, защото ще му се налага да се спуска от въже, да слезе на терен във всякакви условия.

Това е може би най-готова ни част по отношение на система HEMS, защото в Планинската спасителна служба има няколко такива годни и подготвени лекари. Освен лекар на системата има и един спасител, който обикновени е парамедик. Трябва да има и втори пилот.

Според доц. Чолаков, който е участвал в написването на цялостна концепция за системата HEMS, са ни нужни 10 хеликоптера и 6 бази на системата HEMS в България, за да могат да се спазват тези времеви показатели на системата. По думите му твърде дълго сме чакали да се развие добре системата за спешната помощ у нас, без резултат...

Доц. Чолаков уточни, че един нов Еврокоп 135 хеликоптер струва 6 милиона евро. Цената на МЗ е зададена двойно, смята той.

"Не можем да кажем кое по- скъпо - защото не е изчислена цената на човешкия живот. А колко хеликоптера ще ни трябват на година, за колко случаи годишно - няма такава статистика. Може да са 500 случая. Няма направена статистика колко хора са инвалидизирани, вследствие на неоказана навреме помощ - не знаем", посочи лекарят.