НЗОК настоява да се създаде техническа възможност за уведомяване на гражданите в реално време за извършените им в лечебните и здравните заведения дейности

Отчетена, но неизвършена дейност. Това са най-честите сигнали на гражданите, които чрез преглед на здравното си досие са открили и докладвали в РЗОК, НЗОК, на място или онлайн за работата на болниците.

Откриват ли българите нарушения и в извънболничната помощ и как НЗОК контролира тази дейност, ще разберете от здравните експерти в новия епизод на "НЗОК за теб".

Кой е последният сигнал, подаден от пациент, по
който след проверка се потвърждава нередност в извънболничната помощ?

Получен е пореден сигнал за отчетена, но неизвършена дейност от изпълнител на специализирана извънболнична помощ, като след извършена проверка от служители на НЗОК е издадена заповед за санкция "частично прекратяване на договора".

Сходни ли са нередностите, които се констатират по време на планова проверка с тези, открити по сигнал?

Нарушенията, които се установяват при планова проверка или по жалба/сигнал, са регламентирани в Закона за здравното осигуряване и Националните рамкови договори за медицинските и дентални дейности.  

Отчетена, но неизвършена дейност се констатира предимно по постъпили жалби/сигнали от здравноосигурените лица и други институции.

По заповед за налагане на санкции на управителя на НЗОК за периода 1.01.2024 г. – 31.12.2024 г. са наложени санкции в размер на 275 900 лв. на изпълнители на извънболнична медицинска и дентална помощ. Сумите по писмени покани за възстановяване на управителя на НЗОК са 170 285,74 лв.

Колко често се правят планови проверки?

Проверки на изпълнителите на извънболнична медицинска и/или дентална помощ се извършват в съответствие с месечен план, утвърден от директора на РЗОК/управителя на НЗОК.

Подлежащите на проверка лечебни заведения за извънболнична медицинска и дентална помощ са на основание данни от изготвените справки.

Проверки на изпълнители на извънболнична медицинска помощ са с акценти:

  • Проверка на общопрактикуващ лекар/лекар специалист по условия и ред за оказване на извънболнична медицинска помощ; проверка на отчетения от тях превишен брой диспансерни прегледи и профилактични прегледи за периода 1.01.2023 г. - 31.12.2023 г.; проверки по предписване на лекарствени продукти; проверки по жалби, сигнали и спазване правата на здравноосигурените лица.

Проверки на изпълнители на извънболнична дентална помощ са с акценти:

  • Проверки на лекари по дентална медицина, с промяна в статус на зъб на ЗОЛ, съгласно отчетени дейности, по справки, изготвени от дирекция КДЗЗО; Проверки на лекари по дентална медицина, извършили и отчели повторно дентални дейности извън срока от 12 последователни месеца от датата на извършване на дейността; Проверки на лекари по дентална медицина, отчели дейност по възстановяване функцията на дъвкателния апарат при цялостна обеззъбена горна/долна челюст, при ЗОЛ, съгласно НРД за денталните дейности за 2023-2025 г. и по НРД за денталните дейности за 2020-2022 г.; Проверки по жалби, сигнали и спазване правата на здравноосигурените лица.

Е-здраве се използва от половин година. Какви са най-честите сигнали в НЗОК след употребата на приложението?

Основно постъпилите сигнали от здравноосигурените лица при проверка на електронното си здравно досие в Е-здраве са за отчетена, но неизвършена дейност от изпълнители на извънболнична медицинска и дентална помощ.

Има ли лични лекари или лекари специалисти от
доболничната помощ, чиято практика е прекратена след ваша проверка?

За периода 1.01.2024 г. - 31.12.2024 г. от РЗОК е наложена санкция "частично прекратяване на договор" при отчитане на дейност, която не е извършена, при 83 изпълнители на извънболнична медицинска и дентална помощ (14 изпълнители на първична извънболнична медицинска помощ (ПИМП), 35 изпълнители на специализирана извънболнична медицинска помощ (СИМП), 1 от Самостоятелна медико-диагностична лаборатория и 33 изпълнители на ИДП).

Има 3 случая на прекратени договори с лични лекари

От длъжностни лица - служители на НЗОК, са наложени санкции "частично "прекратяване на договора" при отчитане на дейност, която не е извършена на 7 изпълнители на извънболнична медицинска и дентална помощ (3 изпълнители на ПИМП, 4 изпълнители СИМП) от извършени самостоятелни проверки.

НЗОК отново призовава хората да използват еЗздраве и да подават сигнали. Ако в здравното си досие видите преглед или дейност, която не се е състояла, подайте сигнал или жалба, иначе някой взема от парите ни за здраве, без да е работил за тях.
НЗОК предлага да се създаде техническа възможност за уведомяване на гражданите в реално време за извършените им в лечебните и здравните заведения дейности.

Чрез завишения контрол от страна на пациента може да се очаква подобрение на качеството на изпълнените медицински дейности и контрола върху разходваните средства. Търсенето на съдействие (анкети, декларации) от страна на здравноосигурените лица за уточняване на факти и обстоятелства във връзка с дейността на изпълнители на медицинска помощ при извършваните проверки подпомагат значително контрола за установяване на отчетена дейност, която не е извършена.

Знаете ли как здравната каса контролира изразходването на парите ни за здраве?

А как ние, здравноосигурените, можем да участваме в този контрол?

Следва в "НЗОК за теб" от мен, проф. Николай Овчаров.

Епикризи с грешно съдържание. 

Заплащане на потребителска такса, когато сте освободени от нея.

Заплатена, но неосъществена хоспитализация.
Не е честно, нали?

Как здравната каса стига до тази информация?
Като проверява регулярно болници, лекари, специалисти, стоматолози, аптеки, лаборатории, така контролира дейността им!

Другият вариант – като извърши проверка по сигнал или жалба от здравноосигурените.

Всеки от нас може да ги подаде, когато установи невярна информация в здравното си досие.

А къде да видим това досие?

Чрез приложението еЗдраве, в реално време, само с телефон в ръка, ще проследим всички медицински услуги, които сме ползвали (посещение при лекари, хоспитализация в болници, изписани лекарства, лабораторни изследвания).

Здравното си досие можем да видим и чрез уникален код за достъп, който можем да получим във всяка районна каса.

БЪДЕТЕ ОТГОВОРНИ! КОНТРОЛИРАЙТЕ ЗДРАВЕТО СИ!