Екип учени от Хонконгския университет за наука и технологии, Китайската академия на науките и университета на Дзинан откри механизъм, който забавя дегенерацията на увредени нерви и дава надежда за страдащите от паркинсон и амиотрофична латерална склероза.

Аксон е дълъг израстък на нервната клетка (неврона), който предава електрически импулси към мускулите и други нервни клетки. Когато този процес бъде нарушен, импулсите затихват или настъпва ретроградна дегенерация на неврона, обясняват учените. Те открили, че генът Vps4 ефективно я забавя, предава bulgarian.cri.cn.

Чрез генетичен скрининг на плодови мухи и по-късно проверка при гризачите екипът използвал ин витро и ин виво, за да демонстрира, че свръхекспресираният от Vps4 белтък забавя дегенерацията на увредените нерви до 3 дни. Откритието е пробив в разбирането на молекулярните механизми, които регулират целостта на аксона и евентуалната невродегенерация.

Освен това Vps4 регулира автофагията, процес, който се справя с увредените органели, за да се пребори с негативните ефекти от аксоновото увреждане и невродегенерацията при стареене. Изчерпването на белтъка може да попречи на автофагията и да доведе до дегенерация на аксоните.

Резултатите от проучването бяха публикувани в сп. Science Advances.