Диетата на американския кардиолог стана библия на холивудските звезди

Интересът към нисковъглехидратната диета на американския кардиолог д-р Робърт Аткинс достигна апогей през 70-те години на миналия век, но после специалистите започват да ѝ приписват повече вреди, отколкото ползи. През 1972 г. книгата му “Революционната диета на д-р Аткинс” стана бестселър и библия на холивудските звезди, много от които я прилагат и днес.

Приживе докторът основа Център по алтернативна медицина в Манхатън и фирма, с помощта на която успешно прокарваше бизнеса си. Почина през 2003 г. на 72 години и според една от версиите причината е затлъстяване…

Какво представлява

Който следва този начин на хранене, може да яде на воля месо и сланина, яйца, риба, морски дарове, както и млечни продукти, краве масло, олио. Но трябва да намали драстично въглехидратите, да се откаже от тестените храни, картофите, пастата, всякакви захарни и шоколадови вкуснотии и напитки, от зеленчуци, съдържащи скорбяла, и т.н.

Диетата включва 4 фази - в началото тя почти изключва въглехидратите и постепенно ги увеличава до достигане на желаното тегло. През първата фаза са разрешени 20 грама чисти въглехидрати, като 12-15 г от тях да са баластни, богати на фибри, зеленчуци като рукола, чери домати, брюкселско зеле, артишок, аспержи. Теорията е, че като бъде лишено от въглехидрати, тялото ще потърси алтернативно “гориво” в натрупаните тлъстини. Процесът е известен като кетоза, а диетата – като кетонна. Захарите и скорбялата като бял хляб и ориз, картофи, трябва напълно да се загърбят. Набляга се на протеина и мазнините - месо, пиле, яйца. Така тлъстините започват да се топят, а килограмите – да спадат.

Но елиминирането на въглехидратите не е единственият номер в диетата “Аткинс”. Важно е и на колко часа се храните. Колкото по-рядко – толкова по-добре. Така клетките си почиват от кръвната захар и инсулина, повишени след хранене, и започват да разграждат мазнините.

Ефектът ще се усети, ако в продължение на 10 часа ядете 3 пъти на ден без междинни хранения и 14 часа почивате. Може да спестите закуската, но според специалистите – по-добре е да не вечеряте.

През първата фаза (поне две седмици) се следва вариантът “Аткинс 20” – консумация на 20 г въглехидрати на ден. Ако това ви се стори непосилно, минете към “Аткинс 40”. Това са дневните въглехидрати през втория етап на диетата (от няколко седмици до няколко месеца в зависимост от отслабването) или за хора, които искат да свалят само десетина килограма. През третата фаза се добавят по 5-10 г въглехидрати всяка седмица.

“Аткинс 100” е четвъртият, поддържащ етап. Това е по-гъвкав вариант, който допуска голямо разнообразие продукти от всички хранителни групи с обем на въглехидратите до 100 грама дневно.

В интернет има изобилие от рецепти за всяка фаза. Примерното меню може да изглежда така: Закуска - яйца на очи с колбас, безкофеиново кафе или чай. Обяд - пържени пилешки крилца с чесън и табаско и заливка от синьо сирене. Вечеря - късчета свинска плешка, залети със сметана, сол и черен пипер, 150 г задушен карфиол с масло, зелена салата.

В диетата на д-р Аткинс алкохолът не е напълно забранен, но е силно ограничен. Физическата активност е препоръчителна, но ако не сте спортували досега, почакайте 2-3 седмици, за да свикнете с новия хранителен режим. Вземайте допълнително витамини и минерали, пийте много вода.

Действие и точки

Обявен като панацея срещу свръхтегло, сърдечни заболявания и диабет, сега този хранителен режим е в дъното на класацията, изготвена от експертите, с аргумента, че всъщност не помага на сърцето, не смъква кръвната захар, вдига холестерола и отслабването е временно.

36-а в общата класация, диетата е 7-а по критерия “бързо сваляне на килограми”; 14-а е в сектора “най-добра за отслабване”; 29-а е в “лесна за изпълнение”; 32-а е в областта “най-добра срещу диабет”; 37-а е в “най-добра за сърцето”; 38-а е в “най-добро здравословно хранене”.

Колко струва

Месото, рибата, пресните зеленчуци са скъпи, така че диетата не е от икономичните. Колко ще ви излезе, зависи главно от източниците на протеин, които избирате, и от сезона.

Лесно ли се спазва

Да следваш този режим, е сериозно предизвикателство за волята. Зависи доколко не можете без тесто и сладко. Той категорично премахва вкусни неща като кроасаните, франзелата, пастата, конфитюрите с месеци и години и е еталон за ограничителна диета.

Отслабва ли се

Диетата е сред най-ефективните за сваляне на килограми. Това се чувства особено в първия и втория ѝ етап, когато се отслабва и заради обезводняването – тя действа диуретично. Затова експертите предупреждават, че резултатите след 2-3 седмици лъжат и за траен ефект трябват поне 2 г. Членовете на експериментална група са отслабнали трайно средно с 10 кг за 6 до 12 месеца. 

КОЙ Я СЛЕДВА

От Хали Бери, Дженифър Анистън, Дженифър Лопес и Мадона до Рене Зелуегър, Бил Клинтън, Роби Уилямс и Матю Макконъхи спазват или са спазвали нисковъглехидратната диета въпреки твърденията за нейния вреден ефект.

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти


ОСТАВИ КОМЕНТАР

*       
*