Родители на бебе с висока температура се обадиха в редакцията на в. “24 часа”, за да споделят възмущението си от “Спешна помощ”. Отказала линейка за детето им. “Размотаваха ни два часа, накрая отидохме в частна клиника в Пловдив, където ни приеха веднага и поставиха диагноза от раз”, разказва бащата Иван Милков. “Ние поемаме само спешните случаи - хора, пострадали при катастрофи, с изгаряния и кръвоизливи, изпаднали в безсъзнание, пациенти със счупени крайници или с болки в гърдите”, обясни зам.-директорът на “Спешна помощ” в Пловдив д-р Димитър Христозов. Неотложните случаи били от компетенциите на джипитата, но много хора не правели разлика между спешно и неотложно състояние. Едното е животозастрашаващо, а другото - тежко, но няма пряка заплаха за жизнените функции. Работа на джипитата била да обяснят на пациентите си към кого първо да се обръщат вечер или в почивните дни, заявиха и от Районната здравна инспекция.

“Личната лекарка не ни е казала нищо такова. Затова когато синът ми - на година и 11 месеца, се разболя, я потърсих, но телефонът й бе изключен. Тогава почна ходенето ни по мъките”, разказва Милков.

Детето вдигнало температура към 20,45 ч във вторник. Родителите го завели в единствения по думите им денонощен детски кабинет в Пловдив на бул. "Васил Априлов". “Чакахме в коридора около 35-40 минути. Излезе медицинска сестра и й обяснихме, че детето е с висока температура, която продължава да се вдига”, разказва бащата.

Докато състоянието на бебето се влошавало, от кабинета донесли на родителите живачен термометър. "Казахме, че вече сме измерили температурата с дигитален, но ни оставиха да чакаме в коридора още 20 минути", възмутен е Милков. През това време отскочил до близка аптека, за да купи "Панадол" и да се опита да свали температурата.

Бащата решил да позвъни на “Спешна помощ” за линейка. Диспечерката най-напред препоръчала да се свърже с джипито. Родителите обяснили, че личната лекарка не вдига, а отсреща ги посъветвали да обливат детето с хладка вода в банята и отново да го заведат в кабинета на "Васил Априлов".

“На въпроса ми дали ще изпратят линейка, просто ми затвориха телефона”, възмутен е бащата. Той се принудил да отведе детето в частна клиника, където веднага го прегледали и му поставили диагноза гнойна ангина. В момента то е в добро състояние, лекуват го с антибиотици.

“Нека човекът да пусне жалба до Районния център по здравеопазване, ще се прослушат записите и ще направим проверка”, посъветва зам.-директорът на спешната помощ д-р Димитър Христозов. Той припомни, че през 1994 г. спешната и неотложната помощ били разделени. Неотложната отиде към общините, а през 2000 г. я съкратиха и я прехвърлиха на общопрактикуващите лекари, допълни реформата д-р Христозов. Така джипитата се задължават да поемат случаи като висока температура, болки в корема, главоболие, болки в краката. “В “Спешна помощ” обгрижваме по всяко време деца до 1 г. Над тази възраст те са към личните лекари, освен ако обаждането не е за натравяне след поглъщане на лекарства, гърч или други тежки случаи”, обясни д-р Христозов.

Много малко джипита в Пловдив и областта работят 24 часа. Затова, когато сключват договор със здравната каса, във формулярите си те посочват кой ги замества, когато отсъстват, обясни медикът. Обикновено джипитата наемали друг човек, а за по-лесно сключвали договори с частната неотложна помощ с тел. 6-150. "Когато посетят адреса, те също искат потребителска такса, но децата до 18 г. са освободени", поясни д-р Христозов. Отделно се заплащат манипулациите като поставяне на инжекция, но за тях суми се дължат и в кабинета на джипито.

Неосигурени чакали вечерта, за да викат доктор на тел. 112

"Личната лекарка би трябвало да е уведомила семейство Милкови към кого да се обръщат в извънработно време и в празнични дни", смята шефката на Районната здравна инспекция д-р Ваня Танчева-Манчева. "Или не са информирани от нея, или в тревогата си са се паникьосали. Но в Пловдив много рядко има такива жалби", категорична е тя.

Преди дни от РЗИ пратили справка до здравното министерство с подробни данни кой поема дежурствата за неотложна помощ в различните населени места. "За Пловдив освен 6-150, работят няколко амбулатории за групови практики - "Цитомедика" покрива града и областта. В Асеновград и Първомай работи "Медихелп", "Евромед" е в Карлово и Калояново", цитира документа д-р Маргарита Ганчева от РЗИ. Частниците имат кабинети за 24-часов прием в амбулатория, правят и домашни посещения, разполагат с линейки. Всички разполагат с педиатър. Под тепетата освен денонощния кабинет на "Васил Априлов" работи и частен на ул. "Любен Каравелов". "Нямат договор с касата, но работят с годишен абонамент", обясни д-р Ганчева.

"От министерството ни поискаха справката, защото държат във всяко селище да има възможност за 24-часово лечение", каза д-р Ваня Танчева-Манчева. Тя смята, че Пловдив направо е за пример, като се имало предвид какъв хаос е в страната. "Хората са притеснени в случай на спешност дали заради загуба на време няма да се случи нещо с близките им", смята тя.

Същевременно обаче много пациенти спекулирали и за по-лесно звънели на тел. 112 за линейка. "Непрекъснато се занимаваме с населението от ромските махали. Нямат осигуровки и чакат да стане 19 часът, за да започнат да се обаждат за линейки. Става дума за леки състояния, за хронични болести, но така им е по-лесно. Хитри са и винаги преувеличават - ако температурата е 37 градуса, казват, че е 40. А лекарите са длъжни да помогнат", разказва д-р Танчева-Манчева.

В Пловдив работят 8-10 екипа на “Спешна помощ”, а в пикови дни и повече. За областта екипите са 25. Всеки включва лекар, шофьор на линейка и медицинска сестра или фелдшер. Спешните случаи средно са по 60 на ден. Натоварването е огромно, а хора недостигат, оплакват се в системата.

"Проблемът е във всички големи градове на страната - има текучество на кадри заради тежките условия на труд и ниското заплащане", признава зам.-шефът на спешните лекари д-р Димитър Христозов. Основната заплата на начинаещ лекар в звеното е 570 лв. С надбавките за нощен и извънреден труд медикът получава чисти 600 лв.

"Повечето колеги работят на 2 места, но мнозина напуснаха в началото на годината и си намериха по-добре платена работа. Сега чакаме абсолвентите да завършат през октомври и да потърсим нови кадри", казва д-р Христозов.

Заради фалшивите повиквания диспечерите вече не приемали сигнали от малки деца и настоявали да чуят гласа на възрастен. "Мнозина пък правят кухи обаждания - например, за да изпробват нов телефон звънят на нас или на тел. 112 и така блокират линиите", оплаква се д-р Христозов. От “Спешна помощ” съставили списък с номера, от които получават такива обаждания. Предали го на мобилните оператори.

От здравното министерство уточниха, че критериите за това, кой случай е спешен и кой неотложен са описани в закона за здравето, медицинския стандарт и наредбата за спешната помощ. (24часа)

Джипитата оставят указания за дежурни кабинети на вратата на практиката си.
Джипитата оставят указания за дежурни кабинети на вратата на практиката си.
Пред денонощните кабинети пък винаги има опашка.
СНИМКИ: АТАНАС КЪНЕВ
Пред денонощните кабинети пък винаги има опашка. СНИМКИ: АТАНАС КЪНЕВ