Според изследвания пиролоквинолин квинонът (PQQ) активира растеж на нови нервни клетки и митохондрии. Като подобрява енергийната обмяна в мозъка, PQQ може да помага срещу когнитивен спад, инсулт, екситотоксичност и невронно увреждане, причинено от висока кръвна захар.

PQQ е жизненоважен компонент на всички живи същества, който обаче до момента остава слабоизвестен. Той не се е превърнал в популярна хранителна добавка, тъй като понастоящем може да се произвежда само в ограничено количество. Едва малка част от хората в момента имат достъп до него. Това обаче не е спряло научните изследвания върху неговите биологични ефекти.

Изследователи разкриват как PQQ функционира като неврозащитен агент, който може да помага за предпазване на паметта и когнитивната способност. Макар да беше открит само преди 50 години, учените активно изследват ползите от PQQ за подобряване на мозъчното здраве.

Неотдавнашно откритие показа, че той увеличава образуването на нови нервни клетки, както и че стимулира растежа на нови митохондрии. Това е важна стратегия за дълголетие, която може да помогне за предотвратяване на болестите, свързани с остаряването.

В течение на живота мозъкът търпи увреждане от различни източници. С натрупване на тези ефекти резултатът често е развитие на невродегенеративни заболявания, както и риск от инсулт вследствие на прогресивното увреждане на мозъчните кръвоносни съдове. Мозъчните травми са още един начин, по който деликатната микроструктура на мозъчните клетки бива нарушена, водейки до загуба на функция и познавателна способност.

За PQQ бе установено, че помага за предпазване на мозъка от тези основни процеси, които застрашават здравето му, чрез различни механизми, свързани с подобряване на енергийния метаболизъм.

Заплахи за мозъка

Макар че деменцията, инсултът и мозъчните травми може да изглеждат като събития без връзка помежду си, всички те споделят същите фундаментални процеси, които накрая допринасят за загубата на мозъчни клетки и спада в когнитивните способности.

Конвенционалната медицина има склонност да се фокусира върху справянето с всяко състояние, след като вече е възникнало. Дотогава голяма част от вредата вече е нанесена. По-ефективен подход е да се атакуват стоящите в основата дегенеративни процеси наведнъж, преди да бъде нанесена непоправима вреда.

Именно това прави PQQ.

Беше демонстрирано, че предприемайки атака с всички средства срещу стоящите в основата патологични процеси, PQQ помага за предпазване на мозъка от невродегенеративни болести, увреждане в резултат на инсулт и дори от ефектите на мозъчните травми.

Тук ще разгледаме най-честите фактори, които допринасят за стареенето на мозъка, и какво въздействие оказва приемът на PQQ срещу всеки един от тях. Това ще ни даде представа за начина, по който действа тази молекула.

PQQ стимулира образуването на нови митохондрии

Изследвания потвърдиха уникалната способност на това съединение да стимулира образуването на нови митохондрии и да подобрява функцията на съществуващите.

Трудно бихме преувеличили огромното въздействие, което има това върху цялото тяло и особено мозъка. Митохондриите отговарят за преобразуването на храната, която консумираме, в енергия, захранваща клетките, за да функционират максимално ефективно. За жалост митохондриалната функция претърпява спад с възрастта. Този спад беше свързан на практика с всички смъртоносни болести на старостта, в това число „Паркинсон“ и „Алцхаймер“.

Създаването на нови митохондрии е важна стратегия за дълголетие, която може да помогне за предотвратяване на болестите, свързани с остаряването. Многобройни предклинични изследвания демонстрират, че PQQ подмладява митохондриалната функция и възстановява броя на митохондриите. Това довежда до предотвратяване на когнитивни нарушения и освен това беше показано, че подобрява нарушенията на походката при „Паркинсон“.

PQQ предпазва от окислително увреждане

Множество изследвания демонстрират, че съединението подобрява мозъчната функция.

Бяха наблюдавани подобрения на способността за учене при плъхове, приемащи PQQ. Изследователите отдават това на способността на съединението да намалява окислителното увреждане.

Тези резултати бяха потвърдени при по-късно изследване на здрави по-възрастни плъхове. При него било установено, че PQQ подобрява способността им да усвояват нова информация и им помага да използват спомена за нея след продължителен период. Учените отдали това подобрение както на облекчаването на окислителния стрес, така и на увеличеното производство на нервен растежен фактор.

Исхемичен инсулт

PQQ може да играе важна роля и за предпазване на мозъка от опустошителните ефекти на инсулта.

Исхемичен инсулт възниква, когато прекъсването притока на кръв към определен участък от мозъка лишава този орган от кислород и жизненоважни вещества, от които се нуждае. Резултатът е смърт на мозъчни клетки и загуба на функциите, за които отговаря засегнатият регион на мозъка. Според това, кой участък е засегнат, може да настъпи парализа, увреждане на паметта и даже смърт.

При лабораторни изследвания PQQ намалил исхемичното увреждане, потенциално подобрявайки качеството на живота след мозъчния удар. Това беше ясно демонстрирано при животински модел на исхемичен инсулт. При прием на PQQ преди предизвикване на исхемията, той намалил значително размерите на увредената мозъчна зона. Изненадващо било, че съединението имало същия защитен ефект, дори когато се прилагало след предизвикване на исхемията.

Друго изследване показа сходни неврозащитни ефекти. То също така демонстрира, че PQQ води до значително подобрени невроповеденчески оценки след инсулта. Тези открития са силно вълнуващи за всички, които работят в областта на превенцията и лечението на инсулта. Те означават, че PQQ би могъл да се дава на пациентите в спешно отделение, за да се намали парализиращото мозъчно увреждане.

PQQ предотвратява предизвиканото от глюкозата мозъчно увреждане

Една от най-малко известните последици от диабета е увреждането на мозъчните клетки в резултат на хроничното излагане на повишени нива на кръвната захар. Тревожен е фактът, че диабетиците са с 60% по-застрашени от деменция. В допълнение увеличените нива на инсулина, свързани със заболяването, могат също да допринесат за появата на неврологично увреждане. Това накара много учени да нарекат болестта на Алцхаймер „диабет от III тип“.

PQQ може да помогне за предпазване на мозъка от пораженията, причинявани му от високата кръвна захар. Когато изследователи изложили клетки от мозъчни кръвоносни съдове на високи концентрации на глюкоза в лабораторията, това довело до смърт на голяма част от клетките. Но при добавяне на PQQ в растежната среда, той намалил увреждането вследствие високото ниво на глюкозата, потиснал клетъчната смърт и ограничил производството на опасни реактивни кислородни видове.

Тези защитни ефекти били наблюдавани и при изследвания с животни. В действителност PQQ в доза, тъждествена на 100 мг при хората, значително намалил увреждането на мозъчните клетки при мишки с диабет. Препоръчителният прием на съединението при хора в по-напреднала възраст е 20 мг дневно.

* Сегашната глобална епидемия от когнитивен спад и деменция застрашава надеждите на всеки човек за старини в добро здраве. Наблюдава се и увеличаване на инсултите и травматичните мозъчни увреждания.

* Уникалното химично съединение, наречено PQQ, демонстрира способност да забавя или подобрява когнитивния спад и деменцията чрез различни механизми.

* Лабораторни изследвания и експерименти с животни показват, че PQQ подпомага оцеляването на мозъчните клетки и подобрява когнитивната функция, като предпазва обменните процеси в клетките и усилва естествените оздравителни и защитни механизми.

* PQQ би следвало да бъде важна част от режима за прием на полезни вещества от всички, които се грижат за предпазване и съхраняване на здравето на мозъка си.

Повече за продуктите, предлагани в магазините на „Лечител“, може да научите на shop.lechitel.bg, както и на телефон 0885 922 821.