Към идеята да има допълнителен тест за шофьорите над 60 г. трябва да се подходи много внимателно и разумно. Това препоръча експертът по пътна безопасност и преподавател в УАСГ проф. Румен Миланов пред Нова телевизия.

Медицинските прегледи безспорно са нужни, но концепцията за ролята на мястото на рефлекса и на разума се смени в последните 30-40 г. - не да имаш рефлекс, а за имаш опит да не попаднеш в ситуация, в която се изисква рефлекс, обясни Миланов. Той попита защо на 60 г. хирургът може да продължава да оперира, съдията да съди, като не биват подлагани на специални изисквания и тестове, а това трябва да важи за шофьорите.

Това са активно работещи хора, пращането на тест е загуба на време. Ние ги държим да работят до 65 г., а ще ги пращаме на тест след 60 г. дали могат да карат, възмути се Миланов. Аварийността с шофьори над 60 г. е сравнително ниска, в тази възраст рискът е най-голям за пешеходците, даде пример той. И обясни, че това са хора с над 40 г. опит на пътя зад гърба си. И попита кой е по-опасен - този, който е взел сега книжка и няма опит, или онзи с опит.

Има категория над 80 г., които вече не могат и оценката им не е достатъчно адекватна, допълни Миланов.

Не можем да променяме закон за всеки инцидент, а трябва да се направи йерархия на опасностите и въз основа на нея да се предвидят санкциите, обясни проф. Миланов.

Над половината от смъртните случаи при пешеходците в България са над 65 г. и това е тенденция, каза пък Илия Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи. Причините били много - лоша оценка на ситуацията, тъмните дрехи, които носят.