Тежки физически и неврологични проблеми може да настъпят  при малки деца, които дълго стоят пред екраните – смартфони, таблети или телевизия. За това предупреди пред БНР педиатърът д-р Таня Андреева от Алианса за ранно детско развитие.

"Темата е важна наистина и имам усещането, че не се говори сред обществото. Статистиката го показва, а педиатричните среди са много категорични. Според американската - до 2-годишна възраст децата не трябва да имат никакво екранно време - влияе "върху развитието на децата и концентрацията им", твърди педиатърката.

Въздействието на екраните върху малчуганите и проблемите , които носи тя разделя на две групи – физическо и психическо.

"Физическото влияние е по-видимо за родителите. Заради пендемията децата учиха онлайн и се обездвижиха, зрението се влоши. Няколко часа стоене пред екран на малките от 0 до 2 г. води до нарушаване на връзките в мозъка и пречи да се разгъне целият потенциал на фината моторика. Пред екран научават как да мърдат пръстчетата, но се оказва, че трудно държат лъжица, писалка и после имат затруднения с изписването на думата. Отделно, пред екраните не могат да играят, да развиват мускулатура, координация и равновесие", обясни педиатърът.

Сред психическите аспекти има и тежки неврологични, които водят до по-трудно проговаряне и социално общуване помежду им.

"Пред екрана картинките мигат 24 кадъра, светът около нас не се движи с тази скорост. Тази стимулация е прекомерна за тях и в реалния живот те не задържат вниманието си достатъчно дълго, за да учат, да играят с други деца и да проявяват търпение", предупреди д-р Андреева и препоръча да се премахнат телевизионните монитори от детските ясли.

За тежките последици от екраните говори и доц. Стоян Везенков. Според него между 30 - 40% от малчуганите имат сериозни увреждания - "екранните деца".