Международен екип от учени за първи път дешифрира генома на Лудвиг ван Бетовен от кичури коса на великия композитор, става ясно от публикувано изследване, публикувано в списание "Current Biology". Както се оказа, Бетовен е бил предразположен към чернодробно заболяване и е бил заразен с хепатит B , което в комбинация с консумация на алкохол може да е довело до смъртта му.

Изследователският екип включвал Университета в Кеймбридж, Центъра Бетовен към Университета в Сан Хосе, Американското дружество Бетовен, Католическия университет в Льовен, Университетската болница в Бон, Университета в Бон, компанията за генетични тестове „FamilyTreeDNA“, Музеят на Бетовен в Бон и Институтът за еволюционна антропология Макс Планк.

За изследването, публикувано в списание "Current Biology", са изследвани пет кичура коса, всички от последните седем години от живота на Бетовен, които според изследователите са "почти сигурно автентични". Екипът извършил тестове за удостоверяване на осем проби от коса, получени от публични и частни колекции в Европа и САЩ. Чрез тези тестове изследователите откриха, че поне два от кичурите не идват от Бетовен, включително известен кичур, за който някога се смяташе, че е бил отрязан от главата на починалия композитор. Предишни анализи на този кичура подкрепяха хипотезата, че Бетовен е бил отровен с олово, но сега е установено, че кичурът принадлежи на жена.

Пет проби са определени като автентични. От тях кичурът „Stumpff“ от колекцията на Кевин Браун, член на Американското дружество Бетовен, се оказа най-добре запазеният екземпляр.

Основната цел на изследването е била да хвърли светлина върху здравословните проблеми на Бетовен , включително прогресивната загуба на слуха. Екипът също така изследвал възможните генетични причини за хроничните стомашно-чревни проблеми на композитора и тежко чернодробно заболяване, което завършва със смъртта му през 1827 г. Цирозата отдавна се смята за най-вероятната причина за смъртта му на 56-годишна възраст.
Екипът от учени не можа да намери окончателна причина за глухотата или стомашно-чревните проблеми на Бетовен.

Те обаче открили значителен брой генетични рискови фактори за чернодробно заболяване, както и доказателства за инфекция с вируса на хепатит В.

Изследователският екип смята, че инфекцията с хепатит B може да е причинила тежко чернодробно заболяване, което се е влошило от консумацията на алкохол и генетичния риск.

Открито е и събитие за бащинство извън двойка в бащината линия на Бетовен.