Достъпът до системите на здравната каса е прекратен и не можем да наблюдаваме какво се случва, заяви председателят на Националната здравноосигурителна каса проф. Петко Салчев по време на парламентарна комисия по електронно управление и информационни технологии днес. Повод за изслушванията е проблем в работата на Персонализираната информационна система (ПИС) след срив в системите през април 2022 г.

По думите му достъп до базите данни имат "Информационно обслужване". 

Освен на 7 и 18 април, ПИС на НЗОК не работи и днес, заяви още Салчев пред членовете на парламентарната комисия.

Ядрото на всички системи в НЗОК е ПИС и тя трябва да работи безотказно, за да може отчетите на всички лекари и болници да минават нормално, да има от нас контрол на изпълнението на договорите с всички лечебни заведения, за да може да извършваме съответните плащания, обясни проф. Салчев. По думите му в договора с „Информационно обслужване“ има клауза за неустойки, но към този момент не са приложени.

След като изтече договорът, от здравната каса се чудят дали да продължат да работят с този доставчик. А, ако се прекрати договорът сега, ще доведе до пълен срив на системата, обясни още председателят.

Според Салчев  договорът с „Информационно обслужване“ е подписан през 2019 г. и стойността на услугата за три години е 8 млн. и 234 хил. лв. Той направи сравнение с предишен договор, който не е бил с „Информационно обслужване“, и за същия период е плащано малко над 3 млн.лв.

Натоварване на системата е причината за спиране на Информационната система на Здравната каса през април, информира  Ивайло Филипов, изпълнителен директор на „Информационно обслужване“ АД. По думите му ПИС не е нито ядрото на системите на касата, нито е вярно, че не работи и днес.

"Твърдението на професор Салчев, че и днес системата ПИС  отново е спряла да работи, не е вярно. Има инцидент, който е в 09.22-09.36 часа на болница "София Мед", която е спряла обработката на другите болници, но в 09.36 часа, или след 14 минути е отстранен проблема и системата ПИС работи".

Той отхвърли твърденията, че данните се съхраняват по несигурен начин. 

Има създаден потребител, който съответства по име на служител на НЗОК. От края на март 2020 г. паролите са предадени в запечатан плик. Оттогава досега не сме махали потребители, нито сме добавяли, заяви Филипов.