Вероятно в ранна възраст вроденият имунитет по-успешно спира още “на входа” копирането на вируса. Британски учени обясняват фундаменталната разлика с възрастните чрез отговора на интерферона

Най-поносимата страна на коронавируса е,  че като цяло по-леко засяга децата. Не се дължи на някаква негова благосклонност, а на особеностите на имунната система на младия организъм. Вероятно това е свързано с по-активната бърза намеса на собствените интерферони. Доказателства в тази посока дава британско проучване, публикувано в сп. “Нейчър”.
Интерфероните са естествени белтъчни вещества, произвеждани от организма. Те му помагат да се бори с външни атаки като инфекции, причинявани от вируси, но имат и много други защитни функции, включитено противотуморни.

Начинът, по който интерфероните изпълняват ролята си при вирусни заболявания, все още не е напълно изяснен. Но се смята, че те действат като имуномодулатори (вещества, които влияят на имунната система на организма).

Изследователите откриват, че по-силният вроден имунен отговор в дихателните пътища на децата, характеризиращ се с бързото включване на интерферони, помага за
ограничаване
още в началото на
вирусната репликация
(копиране на вируса, “размножаване”) още в началото.
По-слабият имунен отговор при възрастните дава възможност на вируса по-лесно да нахлуе в други части на тялото, където инфекцията е по-трудна за контролиране.

Новото изследване е проведено със сравнително малък брой участници - от асимптоматични до тежки, както и контролни проби от здрави деца и възрастни. То обаче е най-изчерпателното сравняване на инфекцията със SARS-CoV-2 при възрастни и деца в множество органи.

Анализирани са данни от 659 217 отделни клетки. Типизирането им разкрива 59 различни клетъчни типа в дихателните пътища и 34 клетъчни типа в кръвта, включително някои, които никога не са описани преди.
Имунната система, с която сме родени, е различна от тази, която имаме като възрастни. Вродената имунна система на децата е по-способна да разпознава опасните вируси или бактерии автоматично, задействайки “девствени” В и Т клетки, които могат да се адаптират към заплахата от първа среща.

Въпреки че имунната система на възрастните също има вродена реакция, тя е по-активна при децата.
Докато при възрастните организмът разчита повече на В и Т клетки на паметта, които са били обучени чрез минало излагане на патогени да реагират на конкретна заплаха.

Един от ключовите механизми на двете имунни системи са интерфероните. Те се освобождават от организма при наличие на вирусни или бактериални заплахи и казват на контактните клетки да мобилизират защитните си сили. Учените смятат, че откриването на значението на отговора на интерфероните за предотвратяване на сериозни инфекции ще съдейства за нови терапии.

Активирането на интерфероните обикновено води до
“нахъсване” на

В и Т клетки, които

във взаимодействие

убиват заразените клетки

заедно с патогена

и така предотвратяват по-нататъшното му разпространяване в тялото.

Анализът на клетките от пробите в новото проучване показва, че интерфероните са по-силно изявени при здрави деца в сравнение с възрастни и с по-бърз имунен отговор към инфекция в дихателните пътища на децата. С това учените обясняват ограничаването на вирусната репликация на ранен етап - стратегическо предимство, което пречи на вируса да се разпространява масово в други органи.