Учени откриха доказателства, че един от най-разпространените вируси може да причини при някои хора множествена склероза, предава БТА.
Множествената склероза (МС) е потенциално инвалидизиращо заболяване, развиващо се, когато имунните клетки погрешно атакуват защитната обвивка на невроните.

Учените отдавна допускат, че вирусът Епщайн-Бар играе роля в развитието на МС, което обаче е трудно да се докаже, защото почти всеки човек се заразява с вируса, обикновено в детството или юношеството си, но само малка част от хората развиват МС.
Изследователи от университета Харвард съобщиха резултатите от едно от най-мащабните досега проучвания в подкрепа на теорията за участие на вируса в развитието на тежката болест. Те са проследили кръвни проби на над 10 милиона души, служили в армията на САЩ, и са установили, че рискът от МС се увеличава 32 пъти след инфекция с вируса Епщайн-Бар.

Армията редовно правни кръвни изследвания на служещите и изследователите са анализирали проби, съхранявани в периода 1993-2003 г. в търсене на антитела, сочещи вирусна инфекция. При едва 5,3 на сто от служещите няма и следа от вируса в момента на постъпването им в армията. Учените са сравнили 801 случая на МС, диагностицирани впоследствие в период от 20 години, с проби на 1566 военни, които не са се разболели.

Само при един от пациентите с МС не са открити доказателства за наличие на вируса Епщайн-Бар преди диагностициране. Въпреки задълбоченото търсене, учените не са открили доказателства за роля на друга вирусна инфекция.
Резултатите от изследването дават сериозни основания да се смята, че инфекцията с Епщайн-Бар е "причина, а не следствие от МС", пишат авторите на изследването д-р Алберто Ашерио от Харвардското училище за обществено здраве и екипът му в сп. "Сайънс".

Вирусът изглежда действа като първоначален "спусък", пишат д-р Уилям Робинсън и Лорънс Стайнман от университета Станфорд в увод към публикацията на авторите на изследването. Те обаче предупреждават, че трябва да се задействат и други фактори като гени, които правят някои хора по-уязвими.

Ясно е, че вирусът не е единственият фактор, като се има предвид, че 90 на сто от възрастните хора имат антитела срещу вируса, докато само около един милион души в САЩ са с множествена склероза, казаха от Националното дружество за МС в САЩ.