Доказаха, че кортексът е "твърдият диск" на човека

В човешкия мозък се образуват нови клетки дори на 87-годишна възраст. Това бе доказано от испански екип, който е изследвал мозъците на току-що починали хора. Неговите изводи са публикувани в сп. "Нейчър".

От години в науката няма консенсус дали в мозъка се появяват нови неврони (неврогенеза) и ако е така - колко време и къде живеят те. Изследванията, търсещи отговори на тези въпроси, се фокусират върху хипокампуса, защото там се складират пресните спомени.

И това е логично, тъй като за запаметяването на нова информация са необходими нови неврони. Хипокампусът обаче има ограничен капацитет да я складира. През 2018 г. японски учени установиха, че по-старите спомени се прехвърлят за дългосрочно съхранение в кортекса. Така се потвърди метафората, че оперативната памет е в хипокампуса, а кортексът е "твърдият диск" на човека. Освен това е доказано, че хипокампусът се уврежда от болести като алцхаймер, при които паметта се губи.

Пак през 2018 г. международен екип от учени обяви, че след детството неврогенезата в хипокампуса престава и там вече не се появяват неврони. сега обаче испанският екип докладва доказателство тъкмо за обратното - че неврогенезата продължава в хипокампуса, и то до много късна възраст.
Предишно изследване откри, че в ранната фаза на развитието си невроните съдържат един белтък, наречен двоен кортин, и че той може да се види под микроскоп.

Испанският екип се е насочил именно по тази следа. Той аутопсирал телата на умрели хора на възраст между 43 и 87 г. (до 10 часа след смъртта им) и поставил мозъците в разтвор, който запазва невроните за поне няколко часа. После от хипокампуса били изрязвани много тънки ивици мозъчна тъкан, които били изследвани под микроскоп за наличие на двоен кортин.

Учените пишат, че открили изобилие от клетки с двоен кортин. Това е свидетелство, че неврогенезата протича при човека чак до 87-годишна възраст, а най-вероятно и след това. Същият тест бил направен и с мозъци на болни от алцхаймер. В тях обаче почти нямало признаци на неврогенеза. Това означава, че болестта не само изтрива старите спомени, но и пречи да се създават нови.