През 1959 г. американско списание за традиционна китайска медицина (Journal of Traditional Chinese Medicine) публикува статията "Клинични наблюдения върху подхода на китайската медицина към 65 случая на язва". В нея се описват диагностиката и лечението на 65 души със сходни симптоми. Преди да бъдат поети от китайски лечители, те са изследвани с рентген или ендоскоп от американски лекари, които са поставили една и съща диагноза: пептична язва.

Китайските медици обаче поставят 65 различни диагнози и предписват 65 лечебни процедури. Онова, което западната медицина възприема като една болест, за която има стандартно лечение, в Китай се възприема като много болести с повече симптоми от описаните в западната медицина. Китайският лечител вижда различни "схеми на дисхармония" в организма, в които симптомите на язвата са част от по-обширна картина на нарушен баланс.

С други думи, започвайки от диагнозата, има две различни традиции за определяне на това какво е болест и как да се възстанови здравето. Зад едно название, в случая язва, на изток и на запад стои различно схващане за това как човек е "хванал" болестта и как да се отърве от нея.

Често западната медицина се нарича "биомедицина", защото изолира физиологичните симптоми, търси биологичната им причина и се опитва да я промени, контролира или премахне. За целта се използват химически средства, стандартно предписвани и дозирани.

За китайския лечител физическите симптоми са само елемент от картината на заболяването. Трябва да се добавят и психични показатели, а също и черти на характера на пациента. Комплексната картина очертава определена "схема на дисхармония" - една от многото, описани в аналите и изучавани в курсовете по традиционната китайска медицина. Щом тя е разпозната, може да се състави лечебна програма. В нея влизат билкови тинктури, акупунктура, упражнения, масаж или комбинация от всички тях. Но каквото и да е, лечението се следи и при всяка промяна на някой елемент от общата картина се коригира и програмата за лечение.

При 65-те пациенти с язва китайският метод показал следните клинични резултати: 53-ма (81,5%) оздравяват напълно; 7 (10,8%) имат значително подобрение; при 2-ма (3,1%) започва подобрение; при 2-ма няма промяна; на 1 състоянието се влошава от несвързани с лечението обстоятелства. Никой от пациентите не е подлаган на диета или хранителни ограничения.

Такива изследвания за различни болести се правят и през 60-те, 70-те и 80-те г. на ХХ век, та до днес. Китайската медицина се подлага на тестове по западните медицински стандарти и показва завидна ефективност.

Водена от привичната си логика, биомедицината изучава и изолира билкови съставки, които се смята че помагат в различните болести, за да ги включи в препаратите за лечение. Но извадени от китайската лечебна система, тези съставки не са толкова ефективни. Те действат най-успешно в рамките на здравна философия, която схваща болестта не като е изолирано явление, а като "бурмичка" в широка мрежа на взаимодействия на множество фактори. Някой от тях са физически, други се отнасят до емоционалната, психическа, енергийна или ментална съставка на живота. Ако се атакува само физическата причина, а другите аспекти на болестта остават недокоснати, "схемата на дисхармония" си стои и продължава да бъде огнище за симптоми и рецидиви.

Логиката зад китайските методи на лечение не ни е чужда и може да се сумира така: частта може да бъде разбрана само във връзка с цялото. Тук няма загадка, мистика, сляпа вяра или липса на рационалност. Има исторически развита линия на изследване на връзките между повече от един аспекти на здравето, смятани на запад за второстепенни. Причината за болестите никога не е една. Дисхармонията има физически, психически и ментални причини едновременно. Затова няма стандартна дисхармония - във всеки организъм тя е резултат от уникално за този човек съчетание от фактори. Затова месото е полезно за едни и вредно за други, билката изцелява един и не помага на друг, а един вирус поваля някого, но отминава десетки други.

Като претендира за място в интегралната медицина на бъдещето, традиционната китайска медицина нито отрича, нито оспорва западната. Тя разширява кръга на наблюденията и дълбочината на заключенията й.