Достъпът на всеки пациент до "еЗдраве" е ефективна форма на контрол върху лечебните заведения и всички договорни партньори на НЗОК в процеса на медицинското обслужване и неговото заплащане
НЗОК насърчава здравноосигурените лица активно да проверяват информацията в пациентските си досиета с цел подобряване на контрола върху разходите за тяхното медицинско обслужване.
Какви предимства има тази електронна услуга?
Чрез нея всяко здравноосигурено лице (ЗОЛ) може да види и да проследи съхранената за него информация за медицинските/денталните дейности, които са му извършени и са отчетени от лекарските практики и лечебните заведения, към които той се е обърнал за помощ или за медицинска услуга.
Като здравноосигурителен орган НЗОК събира и съхранява медицинска и персонална информация за здравноосигурените лица като предпоставка за заплащане на дейностите, извършени от лечебните заведения. Всички лечебни заведения - договорни партньори на НЗОК, подават извършената от тях дейност по електронен път.
Съхранената информация включва данни за извършените им медицински/дентални дейности и отпуснати лекарствени продукти, медицински изделия и храни за специални медицински цели, заплащани от НЗОК.
Към момента на подаването дейността става видима и в досието на пациента.
С цел информиране на здравноосигуреното лице за извършената им по договор с НЗОК дейност и с цел осъществяване на контрол от негова страна НЗОК е осигурила възможност за достъп до съхранените данни.
На портала на институцията, в секция "Е-услуги на НЗОК" е видима електронна услуга "Преглед на досие от здравноосигурените лица" - https://pis.nhif.bg/main/
Как става достъпът до услугата?
За улеснение НЗОК е осигурила няколко начина за достъп до персонализираната информация:
- чрез електронен подпис;
- чрез уникален код за достъп (УКД), издаден от НЗОК/РЗОК;
- чрез персонален идентификационен код (ПИК) на НАП.
Медицинските досиета на непълнолетните деца може да бъдат преглеждани от родителя/ настойника, осъществил избор на общопрактикуващ лекар на детето.
Осигурена е и техническа възможност пациентите да получават уведомления (нотификации) за настъпили събития (напр. промяна в пациентската информация), за събития, които предстоят (напр. годишен профилактичен преглед), както и за деца на възраст до 18 години или подопечно лице (напр. уведомление за правото на периодични профилактични прегледи). Нотификациите се извършват по e-mail след предварително направен абонамент.
Как сами може да контролирате получената от вас
медицинска помощ?
Сигнали за установени от ЗОЛ неверни данни в досието може да се подават на електронен адрес [email protected], на телефони: 02 9659 157, 02 9656 822, 02 9659 254, както и на адреса на Националната здравноосигурителна каса: 1407 София, ул. "Кричим" №1.
От миналата година е осигурена възможност за лицата, които не притежават електронен и облачен подпис, да получат съдействие за достъп до своето досие в регионалните здравни инспекции, регионалните здравноосигурителни каси и офисите на "Информационно обслужване".
Министерството на здравеопазването стартира лятна национална кампания за популяризиране на мобилното приложение "еЗдраве" под мотото "С един клик – ти контролираш системата".
Мобилни екипи на РЗИ обикалят страната и помагат на желаещите "да сдвоят" здравното досие с мобилния си телефон
Всеки петък на сайта на МЗ се публикува карта с локации на пунктовете за следващата седмица. До момента над 12 000 души да се възползвали от тази възможност, а екипите ще са на разположение в различни градове и села до края на септември.
ВЪПРОС НА СЕДМИЦАТА
Знаете ли, че ако ви поискат неправомерно заплащане за оказана медицинска помощ по време на почивката ви, може да подадете жалба?
Ако се търси медицинска помощ без заплащане, основният съвет към здравноосигуреното лице (ЗОЛ) е да посети лечебно заведение, което извършва дейности по договор с НЗОК.
Когато на ЗОЛ се наложи да ползва инцидентно медицинска помощ по повод на остро възникнало състояние, може да се обърне към всеки общопрактикуващ лекар, който има сключен договор с НЗОК.
Здравната каса заплаща до 2 прегледа на едно
здравноосигурено лице,
което не фигурира в пациентската листа на общопрактикуващия лекар (ОПЛ), но има избран личен лекар на територията на друг здравен район.
Когато ЗОЛ посети общопрактикуващ лекар, който има договор с НЗОК, не е необходимо да му представя здравноосигурителна книжка, а следва да носи лични документи, за да се удостовери неговата самоличност.
При инцидентното посещение при общопрактикуващия лекар здравноосигурените лица заплащат единствено потребителска такса в размер на 2,90 лв. съгласно чл. 37, ал.1 от Закона за здравното осигуряване (ЗЗО).
Потребителска такса не заплащат лица с определени заболявания (посочени в Приложение № 11 "Списък на заболяванията, при които здравноосигурените лица са освободени от потребителска такса по чл. 37, ал. 1 от ЗЗО" към Националния рамков договор за медицински дейности 2020-2022 г.). Информация за приложението може да намерите на здравния портал на НЗОК (https://www.nhif.bg), в рубриката НРД.
За всяко заплащане лекарят е длъжен да издаде финансов бон/касова бележка. Децата са освободени от заплащане на потребителска такса за оказана извънболнична, болнична и дентална помощ. Ако на пациента бъде поискано допълнително заплащане за оказаната медицинска помощ при инцидентно посещение, необходимо е да се изиска от лекаря финансов документ за платените суми.
В случай на неиздаване на фискален бон от лечебното заведение следва да се сезира Националната агенция за приходите.
Ако здравноосигуреното лице смята, че са нарушени правата му, може да подаде сигнал до НЗОК и/или РЗОК, на територията на която лечебното заведение осъществява дейността си. За да бъдат предприети необходимите действия от страна на НЗОК/РЗОК, следва в сигнала ЗОЛ да посочи трите си имена, името и населеното място и на лечебното заведение, евентуално копие на фискален бон/касова бележка, както и телефон за връзка при необходимост. НЗОК/РЗОК извършва проверки по постъпили жалби и сигнали.
Проверката се осъществява в лечебното заведение и здравноосигуреният се търси за съдействие за изясняване на обстоятелствата. В случай че при извършената проверка е констатирано нарушение, в рамките на правомощията на длъжностните лица - служители на НЗОК, регламентирани в Закона за здравното осигуряване, се налагат санкции по реда на Националния рамков договор за медицинските дейности за 2023-2025 г.
Коментари