Новото приложение еЗдраве дава достъп до цялата налична медицинска информация за нас от 2022 г. досега
Всеки българин вече може да получи безплатен и лесен достъп до електронното си здравно досие, без да му е необходим електронен подпис.
От 4 септември е създадена възможност гражданите да получат достъп до електронното си здравно досие чрез служители на Регионалните здравни инспекции (РЗИ), Районните здравноосигурителни каси (РЗОК) и “Информационно обслужване”. Разкрити са и временни изнесени пунктове на ключови места в градовете, където служители на РЗИ, РЗОК и “Информационно обслужване” съдействат за получаването на достъпа.
Така всеки, който иска, може само с едно плъзване на пръста си да проследи всички болнични процедури и манипулации,
които са му правени от 2022 г. насам. Така служебната здравна министърка д-р Галя Кондева се надява да се осигури по-голям контрол върху извършваните медицински услуги както от страна на държавата, така и от страна на гражданите.
“Преди организирането на тази кампания получаването на достъп до електронното здравно досие беше възможно само с квалифициран електронен подпис, сега позволяваме сдвояване на място с помощта на служители на РЗИ. Вече този процес върви в цялата страна. Радваме се на големия интерес, защото преди месец имахме само 70 хил. потребители на еЗдраве, което е крайно недостатъчно, имайки предвид инвестицията, която се направи за неговото създаване”, заяви Кондева малко след като направи проверка на работата на пункта пред централния вход на НДК.
Сдвояването не може да бъде направено от вкъщи,
ако нямаме електронен подпис. Единственият начин то да се случи е с помощта на РЗИ, в РЗОК или в сградата на националния системен интегратор “Информационно обслужване”. Така, въпреки че достъпът до здравната ни информация се улеснява, пак не се избягва чакането по опашки и гишета.
Преди да седнем на специалния пункт пред служителите на РЗИ,
- трябва да сме си свалили от магазина за приложения апликацията еЗдраве.
- Името се изписва на кирилица в търсачката. Програмата е достъпна за всички видове смартфони освен от марката “Хуавей”, които нямат достъп до гугъл.
На място предоставяме валидна лична карта, имейл адрес за обратна връзка и телефонен номер
- Целият процес по регистрация и сдвояване се ръководи от служителя, който ни обслужва.
- Процедурата отнема по-малко от 5 минути.
- След като информацията бъде въведена, чиновникът сканира с телефона ни специален еднократен QR код, след което получаваме достъп до електронното си досие.
- Не можем да направим тази процедура от името на някой друг.
След като регистрацията е направена успешно, в еЗдраве всеки пациент ще може да види информация от 2022 г . досега за всички:
- прегледи,
- направления,
- ваксини,
- рецепти,
- лабораторни резултати,
- болнични престои
- кръводарявания
- график за ежегодните задължителни профилактични прегледи и изследвания на кръвната захар.
“До края на месеца очакваме и допълнителни услуги като информация и известия за профилактични прегледи и прилагането на задължителни ваксини. Също така родителите, които са сдвоили мобилното си устройство с еЗдраве, ще получават информация за детето си на личния си профил, докато то не навърши 18 г.”, обясни още д-р Кондева.
До края на годината личните лекари ще получат достъп до електронните ни здравни досиета,
за да могат да попълват в еЗдраве данни за услугите, от които сме се възползвали. Отговорността за личната ни информация лежи върху “Информационно обслужване” и Министерство на елеткронното управление, уверяват от здравното ведомство.
Какво липсва в досието:
- Няма информация за прегледи, хоспитализации и друга медицинска информация за времето преди септември 2022 г. Все още не е сигурно дали данните ще бъдат попълнени, тъй като много от процесите преди този период не са регистрирани от лекарите. От “Информационно обслужване” обмислят в близко бъдеще да бъде направено и това.
- Още не е попълнен личният ни картон, т.е. няма налична информация за нашата височина, тегло, кръвна група, телефон, имейл и настоящ адрес. Липсва и възможност за попълване на контакти на лица при спешни случаи, въпреки че има такава секция.
- Досието в НЗОК не съдържа информация за лабораторни изследвания, които не са по линия на здравната каса.
- Много хора се притесняват за сигурността на информацията в здравното досие. Тя е особено чувствитетлна и ако изгубим телефона си или ни го откраднат, може без проблем да бъде злоупотребявано с нея.
- “На този етап, ако потребител открие нарушение, злоупотреби или някакви неточности в подадените данни в досието си, няма как да сигнализира през новото приложение. Това може да бъде направено в РЗОК или РЗИ”, отбеляза д-р Кондева.
Коментари