Помага при мигрена, целулит, разширени вени

и стимулира имунитета

Масажът освен удоволствие е част от грижите за здраве и тонус. Изследователи от Cedars-Sinai Medical Center в Лос Анджелис са доказали, че той води до значителни физически промени в тялото, включително укрепване на защитните сили на организма.

В проучване са участвали 29 души, които са получили 45-минутен масаж на цялото тяло, докато друга група доброволци в продължение на 45 минути вместо масаж само леко са били докосвани. При групата, която е била масажирана, е наблюдавано увеличаване на циркулиращите лимфоцити, бели кръвни клетки на имунната система, които са особено изобилни в лимфната система.

Други предимства на масажа включват намаляване на нивото на възпалителните цитокини (малки сигнални протеини, които регулират голям брой биологични функции), кортизола (хормона на стреса) и вазопресина, загадъчен хормон, свързан с агресивно поведение и стрес.

Масажът е не само начин за релакс, но и за подобряване на цялостното здраве и устойчивост на болести, чрез укрепване на лимфната система. За това допринася особено лимфният масаж, известен като лимфен дренаж. Той включва нежни масажни техники, насочени към дрениране на лимфата и подобряване на нейната циркулация.

Защо здравата лимфна система е ключов

фактор за цялостното здраве?

Лимфната система е част от съдовата система, допълваща сърдечносъдовата. Изградена е от лимфни капиляри, които започват от междуклетъчното пространство. По-малките съдове имат стени, изградени от ендотелни клетки, докато по-големите имат и гладкомускулни влакна и клапи. По хода на големите лимфни съдове има лимфни възли, които имат свойството да произвеждат лимфоцити, които са със защитна функция.

Лимфната система е мрежа от тъкани и органи, които участват в отстраняването на отпадъчните продукти от тялото. Тя включва тимуса, лимфните възли, далака, черния дроб и сливиците. Лимфната система също произвежда, съхранява и транспортира бели кръвни клетки, които тялото използва за борба с инфекциите и болестите, а лимфните съдове се разклоняват във всички тъкани на тялото.

Наличието на добре функционираща лимфна система е от съществено значение за здравето, тъй като лимфната течност или лимфата пренася белите кръвни клетки в тялото и транспортира бактерии и токсини до лимфните възли, където имунната система ги унищожава.

Далакът е най-големият орган в лимфната система и помага за филтриране на кръвта и производството на лимфоцити за борба с инфекцията. За лимфната система се знае още, че помага за филтриране на раковите клетки. Ето какво обясняват специалисти от Cancer Research UK:

“Тъй като кръвта циркулира в цялото тяло, тя изтича от кръвоносните съдове и в тъканите на тялото. Тогава тя събира токсини, бактерии и увредени клетки. Улавя и всички ракови клетки, ако има такива, и се оттича в лимфните съдове. Лимфата преминава през тях към лимфните възли, които филтрират всякакви бактерии и увредени клетки.

От лимфните жлези лимфата преминава в по-големите лимфни съдове и в крайна сметка достига много голям лимфен съд в основата на шията, наречен гръден проток, който след това дренира лимфата обратно в кръвния поток. Както стана ясно, традиционният масаж увеличава броя на циркулиращите лимфоцити в тялото, от което следва, че подобрява здравето на лимфната система. Лимфният дренаж обаче може да бъде още по-ефективен. Наричат понякога лимфната система втората кръвоносна система и когато циркулацията ѝ се забави, когато се замърси и задръсти, имунната система отслабва.

Лимфодренажният масаж включва

нежни масажни техники, насочени

към дрениране

на лимфата от “запушената” зона и повишаване на нейната циркулация. Той е безболезнен и се състои в триене или избутване на кожата по посока на лимфния поток, позволявайки на натрупаната течност да се разсее, така че да тече правилно.

Типичната сесия може да продължи до един час и е добре да се прилага 4 до 5 пъти седмично, при наличие на блокаж. По правило засяга цялата лимфна система и не се фокусира само върху засегнатата област. Този масаж първоначално е разработен за лечение на лимфедем (лимфен застой) и може да бъде направен от професионалист или всеки сам да си направи опростена версия, след консултация с лекар.

Около 20 минути всеки ден са достатъчни, за да се направи човек сам ефективен лимфен масаж.

За какво друго

е полезен?

Освен усилване на имунната система, която е неразривно свързана със здравето на лимфата, ръчният лимфен дренаж е полезен при редица заболявания и състояния. При жени с фибромиалгия води до облекчаване на болката, подобряване на здравето и качеството на живот.

Лимфният дренаж намалява честотата на мигренозните пристъпи.

Той е дори по-ефективен от масажа на съединителната тъкан по отношение на облекчаване на сутрешната умора и тревожност при тези пациентки. Ето защо ръчният лимфен дренаж е за предпочитане, заключават изследователите.

Установено е, че може да лекува и мигрена. Доказано е значително намаляване на болкоуспокояващите за мигрена, приемани след лимфен дренаж, в сравнение с тези, подложили се на традиционен масаж. Лимфният дренаж е намалил и честотата на мигренозните пристъпи.

Проучванията показват още, че лимфният масаж може да бъде полезен за лечение на целулит, разширени вени и дори неврологични състояния. През 2015 г. е открита

директна връзка между

мозъка и имунната система

чрез лимфните съдове,

за чието съществуване не е било известно дотогава.

Дълго време се е смятало, че лимфните съдове не достигат до мозъка, но изследователите са ги открили под черепа на мишка, което може да открие нови възможности за изучаване на аутизма, множествената склероза, болестта на Алцхаймер и други заболявания.

Лимфни съдове са открити в защитните мозъчни обвивки, които покриват мозъка, където преминават много близо до кръвоносните съдове. Водещият автор на изследването проф. Джонатан Кипнис, специалист по невронауки в Университета на Вирджиния (UVA) и директор на Центъра за мозъчна и глиа имунология (глиа са клетки, разположени между клетките на невроните), подчерта важността на откритието:

“Ние вярваме, че за всяко неврологично заболяване, което има имунен компонент, тези съдове могат да играят важна роля. Трудно е да си представим, че те няма да повлияят на неврологични заболявания с имунен компонент. При болестта на Алцхаймер например в мозъка присъстват клъстери от големи протеинови съсиреци. Вярваме, че те могат да се натрупват поради неефективно отстраняване от съдовете.”

Сухото четкане е полезно

за движението на лимфата

Лимфният масаж е идеален начин за подобряване на здравето на лимфната система, но сухото четкане също може добре да я стимулира. Това, което мнозина не знаят, е, че лимфната система може да стане “летаргична” с възрастта, което пък компрометира имунитета.

Сухото четкане е ефективно, тъй като много от лимфните съдове са разположени точно под повърхността на кожата. Достатъчно е да се използва само лек натиск по време на лимфен масаж и сухо четкане.

Има специални четки за тяло, които не бива да са с много мек или много твърд косъм. С тях лесно се се получава сух масаж на цялото тяло, което се прави, преди да вземете душ. Започва се от долната част на тялото с бързи, нежни удари в посока към сърцето. Придвижването нагоре е важно, тъй като това е посоката на потока на лимфата, с изключение на корема, трябва да четкате към слабините, където има лимфни възли.

Съвети за начинаещи

1. Започнете от върховете на пръстите и стъпалата, като използвате леки кръгови движения нагоре към сърцето. Придвижвайте се нагоре, първо от едната страна, а след това от другата.

2. Разтривайте кожата бавно и внимателно, тялото бързо ще свикне с усещането.

3. Преминете през ръцете, шията и всяка част от гърба си, до която можете да достигнете. Избягвайте по-чувствителните зони, където контактът с четката може да бъде болезнен.

4. След като приключите, можете да си вземете душ, който ще отмие всички мъртви кожни клетки, които сте излющили. Топлата или гореща вода допълнително ще увеличи циркулацията на лимфата.

Опитайте ароматерапевтичен дренажен масаж.

Следващият масаж съчетава силата на етеричните масла, специално подбрани за подпомагане на стимулиране и почистване с движения, които помагат за прочистването на лимфната система.

Масажно масло за

лимфната система

Съставки:

8 капки етерично масло от лимон

8 капки етерично масло от грейпфрут

6 капки етерично масло от розмарин

60 г базово масло – кокосово например

Смесете отделните съставки и с получената ароматна смес масажирайте нежно ръцете си нагоре към лимфните възли, от центъра на гърдите до подмишниците, след това надолу по врата. Масажирайте краката си от ходилата нагоре към слабините.