Учени проверяват в 4 държави

Изследователи ще започнат в четири държави клинично изпитване на неортодоксален подход към новия коронавирус.
Те ще проверят дали ваксината столетница срещу туберкулоза може базово да обнови имунната система. Хипотезата е да я направи по-силна срещу патогена, който причинява новата коронавирусна болест, и, може би - да предотврати заразяване.
Изследванията
ще бъдат
направени при
медицински
сестри
и лекари,
които са изложени на по-висок риск от заразяване с респираторната инфекция, и при възрастни хора, които са изложени на по-висок риск от сериозно заболяване, ако се заразят.
Туберкулозата е бактериално заболяване, което поразява предимно белите дробове, но и други органи. Причинява се от мукобактериум туберкулозис, наричана бацил на Кох. Ако не се лекува, болестта завършва фатално за всеки втори.
Най-широко използваната ваксина в света е BCG (БЦЖ) - бацилът на Калмет и Герен, наречена на френските микробилози Албер Калмет и Камил Герен, които я създават в началото на ХХ век.
Поставя се още в бебешка възраст, но имунитетът с времето се изчерпва и се правят повторни имунизации. Ваксината
вече е
прилагана
при други
заболявания,
включително
рак,
на принципа на общото рестартиране на имунитета. С БЦЖ ваксината ще работят и изследователите на новия коронавирус сега.
Екип в Холандия стартира първия опит, в който ще се включат 1000 здравни специалисти в осем болници. Те ще бъдат разделени на групи и ще получат
ваксината или
плацебо –
сходно на вид
нещо, в което
обаче липсва
бацилът
Обикновено ваксините повишават имунните отговори към специфичен патоген чрез антитела, които се свързват и неутрализират един вид болестен агент, но не и други.

Но според клинични и проучвателни наблюдения БЦЖ може да увеличи способността на имунната система да се бори с патогени, различни от туберкулозната бактерия. В тази област от няколко десетилетия работят датските изследователи Питър Аби и Кристин Стабел Бен, които живеят и работят в Гвинея Бисау. Учените смятат, че в първата година след поставянето ваксината предотвратява около 30% от други инфекции, включително вирусни.
Изследванията в тази област обаче бяха критикувани заради тяхната методология. Анализ по поръчка на Световната здравна организация през 2014 г. заключи, че “БЦЖ, изглежда, понижава общата смъртност при деца, но доказателствената стойност е ниска”.
Малко по-обещаващи анализи за потенциалните ползи на БЦЖ бяха представени през 2016 г., но с уговорка, че са необходими рандомизирани проучвания, които се смятат за най-надеждни.
Оттогава научните доказателства се засилиха и няколко групи направиха важни изводи
как БЦЖ може
комплексно да
активира
имунната
система,
пише “Сайънс”. Цитира се приносът на Михай Нетеа, специалист по инфекциозни болести в Медицинския център на университета в Неймеген, Нидерландия, който открива особености на работата на имунната система в резултат на ваксината. Той очаква да има отговор от изследвания за въздействието на ваксината върху коронавируса в рамките на няколко месеца.
Общият принцип на имунната реакция следва няколко стъпки.
Когато патогенът навлезе в тялото, се задейства т.нар. вроден имунитет. Представлява физиологична “програма”, с която определен вид клетки атакуват агресора. Те могат да се справят с до 99% от инфекциите.
Ако тези клетки се провалят, други клетки – Т-левкоцитите и В-левкоцитите, произвеждащи антитела, започват усилено да се делят, за да се включат в битката. Ключовото е, че определени Т-лимфоцити или антитела са специфични за патогена и тяхното присъствие се увеличава най-много.
След като микробът бъде унищожен, малка част от специфичните антитела се трансформират в трайна имунна памет. Те ускоряват производството на Т- и В-левкоцити следващия път, когато организмът е атакуван от конкретния патоген.
На този
естествен
механизъм
на имунната
памет
се основават ваксините. Вродената имунна система, съставена от бели кръвни клетки като макрофаги - естествени клетки убийци, и неутрофили, би трябвало да нямат такава памет. Но екипът на Нетеа открива, че БЦЖ, който може да остане жив в човешката кожа до няколко месеца, задейства не само специфичните за микобактерията В и Т клетки. Също така стимулира за продължителен период вродените имунни клетки.
Учените го наричат
обучен
имунитет
В ранодомизирано проучване, публикувано през 2018 г., екипът доказва, че БЦЖ ваксината предпазва от експериментално създадена отслабена форма на вируса на жълтата треска, който се използва като ваксина.
Заедно с Евангелос Гиамарелос от Атинския университет Нетеа започва проучване в Гърция, за да установи дали БЦЖ може да повиши като цяло устойчивостта на инфекции при възрастни хора. Проектът е разработен преди появата на новия коронавирус, но пандемията може да разкрие по-ясно широките ефекти на ваксината, смята инфекционистът. Въпреки че проучването е рандомизирано, участниците вероятно ще знаят дали са получили ваксината вместо плацебо - БЦЖ създава специфична подутина на мястото на инжектиране, която обикновено води до белег. Но изследователите няма да знаят кои от хората в коя група – с ваксина или с плацебо, са.
Изследователска група в университета в Мелбърн, Австралия, започва изследване за ефектите от БЦЖ сред здравни работници, използвайки същия протокол. Друга изследователска група в университета в Ексетър, Великобритания, ще направи подобно проучване при възрастни хора. А екип от Института за инфекциозна биология на института “Макс Планк” обяви миналата седмица, че вдъхновен от работата на Нетеа, ще започне подобно
проучване
освен върху
възрастни
хора и върху
здравни
работници
Ще работят с генетично модифицирана версия на БЦЖ, която все още не е одобрена за употреба срещу туберкулоза.
Проф. Елинор Фиш, имуноложка от Университета на Торонто, Канада, казва, че ваксината вероятно няма да ликвидира напълно инфекциите с новия коронавирус, но е възможно да намали въздействието.

ОСТАВИ КОМЕНТАР