Открит е през 2012 г. и вече е разгадан

Дали новият китайски грип не е именно прилепов? Това е най-горещият въпрос днес, когато се оказа, че вирусът му е прескочил по хората от змиите, които се хранят с прилепи.

Вирусите на прилеповия грип са открити през 2012 г. в Южна Америка. Те са от тип А, но инфектират клетките по различен начин от другите грипни вируси. И тъй като може да са опасни за човечеството, то трябваше бързо да разбере как го правят още преди да са го заразили.
Учени от университета в Цюрих спечелиха тази надпревара и вече знаят как. Те обявиха в сп. "Нейчър", че са открили портата ("рецептора"), която се отваря, за да пусне вирусите на прилеповия грип в клетките. За нещастие този рецептор е налице и в клетките на някой домашни животни и за още по-голямо нещастие - и на хората.
Грипните вируси заразяват домашните животни, като се свързват с молекулата на сиаловата киселина върху повърхността на клетките в дихателните им органи. Такива молекули има и в белите дробове на човека и поради това той прихваща от прасетата свински грип, а от кокошките - птичи.
Вирусите на прилеповия грип обаче не се свързват с рецепторите за сиалова киселина, тоест те проникват в клетката не по класическия път, а другояче. Оказва се, че използват белтъка МНС-II, който също се намира на клетъчната повърхност. Това е тревожно, защото белтъкът се среща и при доста животни като мишки, свине и кокошки. При експериментите си швейцарските учени го блокирали и се оказало, че без него вирусът на прилеповия грип не успява да влезе в клетката.
Белтъкът е наличен и на повърхността на човешките имунни клетки. Това означава, пишат учените, че вируси на прилеповия грип заразяват както животни, така и хора - пряко или чрез междинен гостоприемник.
При това рискът от заразяване на хората с прилепов грип е много висок, тъй като прилепите са 20% от всички бозайници и пренасят над 60 опасни за човека патогена, сред които и ебола.
"Не ни е известно дали има случаи на заразяване на хора с прилепов грип, но според нас това е твърде вероятно. Инфекцията става по въздушен път, както е при свинския и птичия грип", пишат учените.