Изследване сред мениджъри и 300 служители на 7 големи фирми показа: 44% пътуват 30-60 мин. до работа, а на връщане 50%
Само 5% от работещите в София се придвижват пеша или с велосипед до работното си място. И го правят, за да поддържат форма , показват данните от социологическо изследване на инициативите “Визия за София” и “Зелена София” на Столичната община.
Направени са беседи с мениджърите на 7 големи фирми: VMware, Telenor, Telus, SAP, Porsche Leasing, Porsche Import и Нewlett Packard. Има близо 300 анкети с техни служители. Заедно с още около 20 проучвания на навиците на софиянци данните ще послужат за изработване на визията за развитие на София до 2050 г.
Най-голям дял - 60%, от столичани отиват на работа с кола, в някои компании - значително повече. Следват ползващите градски транспорт - 35-38%, а до 5% - ходят пеша или с велосипед.
Само 10% посочват, че работят близо до дома си. 37% всеки ден изминават 3-6 км, около 1/5 пътуват 7-10 км, а 27% - 11-20 км. Близо 50% прекарват до 30 мин. в пътуване в една посока. Сутрин 44% отделят от 30-60 мин. да стигнат до работа, а на връщане са 50%. Близо 10% пътуват над 1 час от и към работното си място.
Най-много от шофиращите изминават от 3 до 20 км в посока. Велосипедистите и пешеходците изминават 3-4 км. Ползването на градски транспорт нараства с увеличаване на отдалечеността на работното място.
Час пик за тръгване към работата е между 8 и 8,59 часа, като най-натоварено е до 8,29 ч. Вечер натрупването към дома е между 18 и 18,30 ч.
Според отговорите основните проблеми при придвижването са задръствания, прекачване, нередовен градски транспорт и липса на паркоместа. Намирането на място за колата е по-трудно сутрин, но пък прибирането отнема повече време. Над 50% смятат, че тези пътувания стресират.
Изследването установява, че много хора имат навик да придвижват с кола. 68% от шофьорите признават, че пътуват сами, 27% - с член на семейството или познат, и само 5% - с колеги. 92% карат своя кола, 5% - на приятел, 3% - служебна. 40% паркират безплатно, 31% в служебен паркинг, 22% - в наземен, 1% - в платен, и 1% в зелена зона.
69% от пътуващите с градски транспорт ползват автобус, 48% - трамвай, 41% - метро, и 8% - тролей. 21% го правят, защото нямат кола, 19% - защото им е най-евтино, 18% - заради дългото разстояние, и 12% - имат удобен градски транспорт. 32% от ползващите го имат годишна карта за всички линии, 23% - месечна, 11% - 3-месечна, и 9% - месечна за една линия. 15% дупчат билет.
Ходенето на работа пеша е третият предпочитан начин, но го практикуват над 3 пъти по-малко от пътуващите с автомобил и градски транспорт. Пътят на 80% от пешеходците минава през улици и едва на 20% през паркове.
Как се ходи на работа става все по-важно за привличането на кадри. Затова повечето фирми имат гъвкаво работно време, предоставят карти за градски транспорт, паркоместа, служебни коли, електромобили за споделено ползване, субсидират гориво или осигуряват велосипеди. Някои предвиждат дори колонка за зареждане на електромобил или имат приложение за споделено пътуване със собствен или служебен автомобил.
Други правят кампании, за да насърчават служителите си да ходят пеша и ги стимулират с награди за изминато разстояние.
Коментари