Може би най-сетне е намерен причинителят за болестта на Алцхаймер - бактерията Porphyromonas gingivalis,  която разболява венците, пише "Ню сайънтист".

Това е и добра, и лоша новина, тъй като една трета от всички хора имат болни венци. Хубавото е, че лекарство, което блокира основните токсини на P. gingivalis, ще бъде подложено на клинични проучвания тази година. Според статия от 23 януари 2019 г. в сп. Science Advances то може да спре и дори да обърне процеса на развитие на болестта на Алцхаймер. Може дори да се създаде ваксина, пише haskovo.net.

Болестта на Алцхаймер е една от най-големите загадки в медицината. Тъй като общо населението на Земята застарява, случаите на деменция зачестяват и това вече е петата най-честа причина за смъртността в света. Болните са около 70% от тези случаи, но все още не се знае какво я причинява.

Бактерии в мозъка

Заболяването включва натрупването на амилоидни и тау белтъци в мозъка. Водещата хипотеза е, че то възниква от дефектен контрол на тези два белтъка.

Но изследвания в последните години показаха, че човек може да има амилоидни плаки без деменция. Толкова много усилия за лечение на Алцхаймер чрез контрол на тези белтъци се провалят, че хипотезата е поставена сериозно под въпрос.

Допуска се и че функцията на амилоидните белтъци може да е защита срещу бактерии. Това е извод от поредица скорошни проучвания за ролята на бактериите при алцхаймер, особено тези, които причиняват заболяване на венците.

След смъртта в мозъка на хора с алцхаймер са открити бактерии, участващи в пародонтални и други заболявания. Но досега не е било ясно дали тези бактерии са причинили болестта или са попаднали в мозъка от увреждането, причинено от нея.

Връзката с болестите на венците

Много екипи изследват P. gingivalis и досега са установили, че те нахлуват и възпаляват областите в мозъка, засегнати от алцхаймер. Инфекциите на венците влошават симптомите при мишки с алцхаймер. Те причиняват възпаление на мозъка, подобно на алцхаймер, нервни увреждания и амилоидни плаки при здрави мишки.

"Когато се сближават заключенията от множество независими лаборатории, това става много убедително", казва Кейси Линч от Сан Франциско, участник в екипа.

Той е открил токсичните ензими, които P. gingivalis използва, за да се храни с човешки тъкани в 96% от изследваните 54 проби на алцхаймер. Открил и самите бактерии и в трите мозъка на засегнати от алцхаймер, чиято ДНК е изследвана.

Бактериите и техните ензими са в по-големи количества при по-силен когнитивен спад и повече амилоидни и тау натрупвания. Те са налични и в гръбначномозъчната течност на живи болни от алцхаймер. Това предполага, че тази техника може да  се използва за диагностика на болестта.

Когато екипът заразява мишки с P. gingivalis, това довежда до мозъчна инфекция, производство на амилоиди, заплитания на тау белтъци и увреждания в областите, които обикновено са засегнати от алцхаймер.

Синтезирано е обаче вещество, което блокира гингивита. Третирането на някои от мишките с него намалява инфекцията, спира производството на амилоиди, мозъчното възпаление и дори спасява увредените неврони.

Екипът установи, че при третирането с антибиотик, който убива P. gingivalis, се случва същото, но по-малко ефективно и бактериите бързо развиват резистентност.

Нова надежда за лечение

Някои мозъчни проби от хора без алцхаймер също имат P. gingivalis и белтъчни натрупвания, но с по-ниски нива. Вече знаем, че амилоидът и тау могат да се натрупват в мозъка от 10 до 20 години, преди да започнат симптомите на болестта на Алцхаймер. Това значи, че P. gingivalis е причината за нея, а не нейно следствие, обяснява Линч.

"Болестите на венците са много по-често срещани от алцхаймер. Но алцхаймер засяга хората, които натрупват токсичните ензими, използвани от P. gingivalis. Те увреждат мозъка достатъчно бързо, за да развие симптомите на Алцхаймер“, казва Линч.

През октомври екипът съобщи, че най-добрите блокери на гингивита са минали първите тестове за безопасност при хората и проникват в мозъка. Изглежда, че те подобряват състоянието на болни от алцхаймер. По-късно тази година ще започне по-голямо проучване на лекарството, търсейки P. gingivalis в гръбначномозъчната течност и когнитивни подобрения след третирането с медикамента.

Той ще бъде тестван и срещу самата болест на венците.

Екип от Мелбърн е разработил ваксина срещу P. gingivalis, която започна тестове през 2018 г. Ваксина срещу болести на венците е добре дошла, но ако тя спира и алцхаймер, ползите ще бъдат огромни.