Здравето на българите не е въпрос на фиска, не трябваше да се приема мораториум за новите лекарства, смята шефът на парламентарната социална комисия

Сезонните работници остават без обезщетение за безработица

От 10 години осигурителният доход расте, той трябва да влезе с по-голяма тежест във формулата за актуализиране на пенсиите

В бюджет 2018 се пропуснаха възможности за радикални реформи

- Д-р Адемов, от ДПС не подкрепихте държавния бюджет. Не го направихте и за двата по-малки бюджета на НЗОК и ДОО. Защо?

- За съжаление, този бюджетен маратон завърши с една доста напрегната и драматична ситуация. В резултат беше нанесен звучен шамар в лицето на парламентаризма и демокрацията като цяло. Стигна се до ситуацията да бъде гласувано за трети път едно предложение в бюджета, което, освен че е в разрез с правилата, противоречи и на конституцията.

Предвидените приходи са малко по-реалистични от тези за 2017 г. Заложени са

повече разходи,

но те отиват в

нереформирани

сектори

По този начин вместо основен инструмент за правене на политика имаме бюджет на пропуснатите възможности за радикални реформи.

Правителството не използва икономическия цикъл на растеж, за да търси повече инвестиционни възможности. В здравеопазването се предвиждат 407 млн. повече, без да е ясно какви по-добри здравни показатели се преследват. В сферата на образованието има наченки на реформи, но повечето пари са за заплати, макар и да са обвързани с резултати. И в сектор “Сигурност” са заложени повече пари, но и тук няма гаранция дали ще доведат до повече сигурност, особено в по-малките населени места.

От ДПС смятаме, че правителството използва икономическия цикъл, за да гарантира спокойствие и стабилност повече за собствения си комфорт. При това крехко мнозинство с участие на националисти не можем да очакваме нищо добро за гражданите на европейска България.

- Не можеше ли наистина да се осъвременят всички пенсии, каквото предложение внесохте вие?

- “Обединените патриоти” спечелиха гласовете си с обещанието за 300 лв. минимална пенсия. Вместо това има увеличение със 7 лв. Нещо повече, 300 лв. минимална пенсия не фигурира и в 3-годишната бюджетна прогноза.

От ДПС предложихме един малко по-различен механизъм за осъвременяване на пенсиите -

модифициран

вариант на

златното

швейцарско

правило,

в който 75% да е ръстът на осигурителния доход и 25% да е ръстът на инфлацията. Процентът за всяка година осигурителен стаж в пенсионната формула вместо 1,169 да е 1,185. През последните 10 години има осезаем ръст на осигурителния доход и той трябва да намери своето отражение във формулата за изчисляване на пенсията. Затова предложихме този вариант, който струва 67,5 млн. лв. повече. При близо 10 млрд. лв. за пенсии това не представлява затруднение.

Притеснява ме и ограничаването на правата. Отменя се възможността след прекратяване на трудовото правоотношение да се ползва болничен до 30 дена. Удължава се и срокът за достъп до обезщетението за безработицата - от сегашните 9 от последните 15 месеца осигуряване става на 12 от последните 18 месеца. Така сезонните работници и тези в туристическия бранш няма да имат възможност да се възползват от правото на обезщетение. Повтаряме, че ще трябва да внасяме работници от Молдова и Украйна, вместо да използваме потенциала си.

- В бюджета на НЗОК се отделя милиард за лекарства, а в същото време се налага мораториум за иновативни медикаменти през 2018 г. Имаше ли алтернатива?

- От ДПС категорично не приемаме ограничението в бюджета на НЗОК за нови дейности на лечебните заведения, както и ограничаването на иновативните лекарства. Аргументите на вносителите са, че в момента не са достатъчно ефективни механизмите за контрол на разходите за лекарствени продукти. Това не е сериозно и е проблем на администрацията, защото и в момента има реимбурсен списък, позитивна лекарствена листа и комисия по здравните технологии. Какво са направили през последните месеци, за да затегнат контрола?

С мораториума се спира възможността НЗОК да плаща на тежко болните хора, които имат нужда от иновативно лечение, след като други терапии са се оказали неефективни. Според управляващите никой няма да остане без лечение, но не може фискалният аргумент да е пред здравето на българите. Няма как това да се случи в нито една европейска държава.

- Една от идеите в концепцията за реформа на ТЕЛК е разделянето на експертизата на две. Хората с увреждания са притеснени, че така ще им се отнемат инвалидните пенсии, основателно ли е?

- Обещаната от “Обединените патриоти” ревизия на инвалидните пенсии е изключително обидна за хората с увреждания и накърнява достойнството им. Никой не каза как може да стане тази ревизия - за колко време, с какъв екип и по какъв начин. Върхът бе некоректното обещание с икономисаните пари от тази ревизия да се осъвременят всички пенсии. Няма го в бюджета, защото е невъзможно. Внесената концепция разбуни духовете съвсем основателно. Разделянето на две комисии притеснява много хората с увреждания, защото “хлябът и ножът” не трябва да бъдат в едни и същи ръце. Никой не е против контрола, включително и хората с увреждания, но категорично заявявам, че няма фалшиво решение на ТЕЛК. Може да има злоупотреба с документи. Никой не казва, че няма хора, които по некоректен начин са се възползвали от възможността да придобият експертно решение от ТЕЛК. Но ако някой има информация за фалшиви документи, има съответен състав в наказателния кодекс. Кацата с мед не бива да се замърсява с лъжица катран. Освен това

се спекулира за

броя на хората с

увреждания у нас Те са около 8-10% при 15-17% в Европа.

- А какво ще стане, ако Агенцията по заетостта не успее да намери работа на хората с увреждания, както е заложено?

- Трябва да има мултифункционални екипи, които да са ангажирани с тези проблеми, но най-важна е индивидуалната оценка на потребностите на човека с увреждания. Защото на него трябва да му се предложи подходяща работа - с достъп до работното място, адаптирана среда, подходящо работно време, гъвкави възможности за заетост. Другият подход е просто да запишем в Кодекса на труда, че 5% от работните места трябва да са за хора с увреждания. Това не е работещо решение.

Важно е да се каже ясно и еднозначно на хората, че никой няма да им отнеме инвалидните пенсии. Ако човек с увреждане има остатъчна работоспособност, трябва да му се намери подходящо работно място, но доходът от труда да допълва пенсията. Не трябва да остава впечатлението, че някой ще премахне инвалидната пенсия. Хората трябва да са спокойни.

Дълго време чакахме концепцията за реформа на ТЕЛК и все още няма резултат от нея. Положителните неща са, че има идея да се оптимизира списъкът със заболявания, които дават право на ТЕЛК-ово решение.

- Но това не фигурира в дългоочакваната концепция.

- Да, очакваме ревизия на този списък.

ВИЗИТКА:

Роден на 24 януари 1953 г. в Исперих

През 1979 г. завършва Медицинския университет във Варна и специализира анестезиология и реанимация

Депутат от ДПС в 38-ото, 39-ото, 40-ото, 41-ото, 42-ото, 43-ото и 44-ото народно събрание

Председател на парламентарната комисия по труда и социалната политика

Зам.-председател на 41-ото НС

Министър на труда и социалната политика в правителството на Пламен Орешарски