С тях хората могат да си изберат личен лекар онлайн или да си проверят протокола за скъпоструващи лекарства

НЗОК улеснява здравноосигурените лица в България, като предоставя електронни услуги, за които преди време гражданите се редяха на опашки. Услугите условно могат да бъдат разделени на:

Услуги със свободен достъп

Те са достъпни за всички здравноосигурени лица, независимо от здравноосигурителния им статус. Те включват следните възможности:

  • справка за статус на е-протокол за назначаване на лекарствените продукти, медицинските изделия и/или диетичните храни за специални медицински цели за домашно лечение;
  • справка за движението по заявления по реда на Наредба №2 от 27.03.2019 г. за медицинските и други услуги, за които българските граждани имат право на заплащане извън обхвата на задължителното здравно осигуряване.

Българските граждани имат право на заплащане във връзка с лечението им в страната или в чужбина съобразно тяхното заболяване, за които не са предвидени други механизми за финансиране със средства от държавния бюджет, общинските бюджети и от бюджета на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) или които не могат да бъдат осигурени в страната:

  • справка за лицата, регистрирани в системата на НЗОК, по правилата за координация на системите за социална сигурност (без България);
  • проверка на личен лекар;
  • търсене на договорни партньори и дейности;
  • търсене на лекарства, заплащани от НЗОК;
  • анулирани здравноосигурителни книжки.

Услуги, достъпни с електронен подпис или код за достъп

Достъпът до услугите не зависи от здравноосигурителния статус на лицата, които ги използват.

  • преглед на досие от здравноосигурените лица;
  • избор на личен лекар;
  • отпускане и ремонт на помощни средства;
  • отчитане на изпълнители на медицинска/дентална помощ;
  • отчитане на аптеки;
  • ежедневно подаване на приети/изписани пациенти;
  • регистрационна система на събития по хоспитализация и дехоспитализация;
  • проверка на валидна здравноосигурителна книжка.

Услугата "Проверка на здравноосигурителен статус" насочва към сайта на НАП. Услугата извежда информация от информационната система на НАП за здравноосигурителния статус на здравноосигурените лица – непрекъснати здравноосигурителни права или прекъснат здравноосигурителен статус.

Кой може да ги ползва?

Гражданите и договорните партньори на НЗОК.

Къде точно се намират?

На началната страница на портала на НЗОК, рубрика "Е- услуги на НЗОК"

Как се използват отделните услуги?

ПРОВЕРКАТА НА ЛИЧЕН ЛЕКАР става на https://services.nhif.bg/references/gpSearch/generalPractitioner.xhtml

При проверка на личен лекар в електронната услуга здравноосигуреното лице (ЗОЛ) въвежда изписания шестцифрен код и своя идентификатор ЕГН/ЛНЧ/SSN/EU.

Когато лицето е с идентификатор EU задължително се попълва дата на раждане.

Системата извежда информация от регистър на пациентските листи и регистър на договорите в информационната система на НЗОК за активен и неактивен избор на общопрактикуващ лекар (ОПЛ).

В отговор, могат да се визуализират четири варианта:

  • текст за активна регистрация с информация за адреси на практиката, РЗИ код на практиката, име на практиката, телефони на практиката, УИН на общопрактикуващия лекар, името и фамилията му, ако работи в практика за първична извънболнична медицинска помощ и има активен договор на тази практика с НЗОК;
  • текст "Вие не сте се възползвали от правото си на избор на ОПЛ" – в случай че здравносигуреното лице никога не е избирало личен лекар;
  • текст "Вашият личен лекар (Име и фамилия)....... е прекратил договора си с НЗОК от дата ...." – в случай, че гражданинът е имал личен лекар, но той е прекратив договора си с НЗОК;
  • текст "Към момента на проверката вие нямате активна регистрация при общопрактикуващ лекар" – в случай че здравноосигуреното лице е със служебно прекратена регистрация при общапрактикуващ лекар или е починал.

Онлайн избор на личен лекар

Това може да се направи на следния линк https://pis.nhif.bg/main/

Всеки общопрактикуващ лекар с действащ договор е включен в услугата Онлайн избор на ОПЛ. В Закона за здравното осигуряване, както и в Наредбата за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ, не е установена правна възможност за ОПЛ да откаже включването на здравосигурено лице, избрало именно този лекар (с хартиена или електронна форма за избор), в пациентската си листа.

За гражданина са реализирани функционалностите:

  • подаване на заявка за избор на ОПЛ
  • разглеждане на подадена заявка за избор на ОПЛ
  • отказ на подадена заявка за избор на ОПЛ

На екраните е визуализиран интерфейсът, чрез който се прави онлайн избор на общопрактикуващ лекар.

Справка за статус по протокол за скъпоструващи лекарства (1а, 1в и 1с)

С помощта на услугата здравноосигурените лица могат да проверяват статуса на издаден по електронен път "Протокол за предписване на лекарства, заплащани от НЗОК/РЗОК" (Е-протокол). Услугата извежда следната информация:

  • номер на протокол;
  • дата на протокол;
  • вид протокол;
  • статус на протокол;
  • валиден от и валиден до;
  • Допълнителна информация – това е информация, свързана с процеса на разглеждане и одобряване на протокола и причините за отхвърляне, в случай че протоколът е отказан за одобрение.

ВЪПРОС НА СЕДМИЦАТА

Кой плаща здравните ви осигуровки, ако работите на свободна практика?

В този случай вие сте самоосигуряващо се лице т.е. трябва да плащате здравните си осигуровки сами.

Срокът за внасяне на тези вноски е до 25-о число на месеца. Например, здравноосигурителната вноска за месец юли 2025 г. трябва да се внесе най-късно до 25 август 2025 г. Дори и да сте регистриран в Бюрото по труда, но без право на обезщетение, трябва да си плащате сам здравни осигуровки, за да може да се възползвате от лекарски услуги.

В центровете и отделенията за Спешна помощ, обаче, биха могли да бъдат приети по спешност и пациенти, които не са здравно осигурени.

Големината на здравните ви осигуровки, като самоосигуряващо се лице, НЕ зависи от размера на дохода. Вноската за здравна осигуровка е 37,32 лева през 2024 г.