От една година пациентите се известяват с есемес дали документът им е подновен, изтекъл, или им липсват документи

Най-скъпите лекарства за тежки хронични заболявания, които заплаща здравната каса частично или напълно, се отпускат по специален ред – с протоколи.

Кой има право да ги получава?

Лицата, които имат непрекъснати здравноосигурителни права.

Кои лекарства се изписват с протокол?

Скъпоструващите, които са включени в Позитивния лекарствен списък (ПЛС) и се получават след експертно становище на специализирана комисия в лечебно заведение.

Кой подготвя документите за протоколите?

Е-протокол могат да издават експерт-специалисти по профила на заболяването, работещи в лечебни заведения за извънболнична помощ или от специализирани комисии в болниците.

Всички видове протоколи (ІА/ІВ/IC, със или без експертиза) се подават по електронен път, с което се улесняват всички участници в процесите при издаване/одобрение на лечение по протокол за предписване на лекарства, заплащани от НЗОК/РЗОК.

Откъде се получават лекарствата по одобрен вече протокол?

Електронните предписания на лекарствени продукти за хронични заболявания, за медицински изделия и диетични храни за специални медицински цели се изпълняват в аптеки, работещи по договор с НЗОК, без оглед на тяхното месторазположение.

Колко време след подаването се получава готов протокол?

Когато не са ви отпускани до този момент лекарства по протокол за същото заболяване, срокът за разглеждане е до два месеца, считано от датата на подаване на документите в РЗОК.

  • Когато кандидатствате за продължаване на лечението – срокът за разглеждане е 30 дни.
  • В случай че подадената по електронен път документация, посочена в съответните утвърдени изисквания на НЗОК, е недостатъчна за нуждите на медицинската експертиза, комисията в ЦУ на НЗОК/РЗОК уведомява специалиста/специализираната комисия чрез информационната система на НЗОК и определя подходящ срок за допълване на документацията. До представяне на изисканите документи срокът за разглеждане в комисията спира да тече.

Комисията в РЗОК извършва експертиза и представя на директора на РЗОК проект на решение за утвърждаване/отказ за утвърждаване на протокола в 15-дневен срок от постъпването на документите в РЗОК.  

В случай че подадената по електронен път документация е недостатъчна за нуждите на медицинската експертиза, комисията уведомява специалиста/специализираната комисия чрез информационната система на НЗОК и определя подходящ срок за допълване на документацията; до представяне на изисканите документи срокът за разглеждане в комисията спира да тече.

В случаите, при които не се изисква експертиза, след проверка за активен протокол и извършените отпускания по него, експерт в РЗОК валидира е-протокола. За начална дата на валидност на новия протокол се счита датата, следваща крайната дата на валидност на предходния, и е съобразена с датата на последното отпускане на лекарствата.

Как да разбера, че протоколът е одобрен?

От 2.09.2024 г. НЗОК стартира SMS известяване на гражданите за статуса на техните протоколи. Целта на тази инициатива е пациентите да бъдат максимално улеснени и да получават информация за статуса на протоколите.

НЗОК улеснява заинтересованите потребители на тези услуги чрез:

  • уведомяване в реално време на извършването на действия по документа за предписване на скъпоструващи лекарства;
  • регистриране на нов протокол;
  • необходимост от допълнителни документи;
  • получаване на допълнителните документи;
  • одобрение;
  • отказ;
  • анулиране;
  • прекратяване;
  • изтичане срока на протокола.

С въвеждане на нотификацията се постига контрол на пациента в процеса на одобрение на протокола и издаване на рецепти по него; планиране за явяване пред специалист за издаване на нов протокол; възможност за по-бърза реакция за отстраняване на грешки при нужда от предоставяне на допълнителни документи; контрол върху заплащането на лекарствени продукти, медицински изделия и диетични храни.

От края на юни 2025 година общопрактикуващите лекари вече могат да виждат протоколите за скъпоструващи лекарства на пациентите си през портала doc.his.bg.

С промяната личните лекари ще могат да следят в реално време процесите по предписване и одобрение на протоколите за домашно медикаментозно лечение на пациентите си. По този начин ще се засили допълнително и контролът над разходваните от НЗОК средства за лекарства. Към момента над 230 хил. пациенти получават протоколи за скъпоструващи лекарства.

Промяната е реализирана съвместно от екипите на НЗОК и "Информационно обслужване" АД.

Напомняме, че от средата на този месец достъп до протоколите беше осигурен и за пациентите с надграждането на личното електронното здравно досие в Националната здравноинформационна система. Гражданите могат да следят протоколите си на my.his.bg и чрез приложението е-Здраве.

ВЪПРОС НА СЕДМИЦАТА

Заплаща ли се изваждането на кърлеж?

Ухапването от кърлеж не е спешно медицинско състояние. Според действащата нормативна уредба, ако се сблъска с такъв проблем, човек трябва да потърси своя личен лекар или друг общопрактикуващ лекар, ако е извън населеното си място.  

В такъв случай дължи единствено потребителска такса, а ако е освободен от нея - не заплаща нищо. Ако процедурата бъде извършена в лечебно заведение, тя трябва да се заплати от пациента, като лечебното заведение само определя каква да е цената.