Гражданите може да подават жалби до 7 дни от установяване на нарушението

еЗдраве съществува от септември 2024 г.

От септември 2024 г. до март 2025 г. в НЗОК са постъпили 544 писма, сигнали и жалби от здравноосигурени лица срещу изпълнители на медицицинска и дентална помощ. За същия период 1 г. по-рано сигналите са 481.

За календарната 2024 г. сигналите са 234.

В девет лечебни заведения по получени сигнали се потвърждава отчетена, но неизвършена медицинска дейност или липса на индикации за хоспитализация. При някои от тях жалбоподателите твърдят, че не са били хоспитализирани, а в едно от лечебните заведения са отчетени две хоспитализации по различни пътеки, а е осъществена една.

Потвърждават се и сигнали, свързани с:

  • Твърдения за епикризи с грешно съдържание;
  • Изискано заплащане на потребителска такса от пациенти, освободени от това;
  • Изискано заплащане за медицинска дейност, медицински изследвания и анестезия, които са гарантирани от бюджета на НЗОК;
  • Изискано заплащане за медицински изделия и консумативи, които са заплатени от НЗОК.

Какви сигнали преобладават, след като пациентите проверят досието си в еЗдраве?

Най-често сигналите са за отчетена, но неизвършена дейност, като повечето касаят изпълнители на извънболнична медицинска и дентална помощ.

Най-честите сигнали за болнична помощ са:

  • Неудовлетворение от качеството на оказаната медицинска помощ;
  • Жалби срещу отношението на конкретен лекар;
  • Отказ от хоспитализация;
  • Отчетена, но неизвършена дейност.

Как и до кого се подават сигнали при нарушения и какви документи са необходими?

В Закона за здравното осигуряване (ЗЗО) е регламентирано, че осигурените лица имат право да подават жалби пред директора на съответната РЗОК. В жалбата се описват причините и се посочва най-малко едно от следните основания: отчетена, но неизвършена медицинска дейност; качество на медицинската помощ, което не съответства на критериите за качество, определени в националните рамкови договори; отказан достъп до медицинска документация; получени от изпълнител на медицинска или дентална помощ суми без правно основание. Жалбите се подават в срок до 7 дни от установяване на някое от цитираните основания.

Проверките по жалби и сигнали се извършват до два месеца от постъпването им, като за резултатите се уведомява жалбоподателят.

Какви и в какъв размер са санкциите, наложени на болници за 5 г.?

От 1.01.2022 г. до 31.12.2024 г. са наложени санкции за прекратяване на договори на над 20 болници, като някои от тях са влезли в сила след съдебни решения.

Общо наложените санкции са в размер на приблизително 28-29 млн. лв., но по някои от издадените административни актове са водени и все още се водят съдебни дела.

При наложена санкция "Прекратяване на дейност" директорът на РЗОК може да сключи нов договор след 12 месеца от влизане в сила на санкцията.

Отчетена, но неизвършена дейност. Сигурно сте чували този израз?
Какво означава, когато се отнася за парите ни за здраве?
Отговорите в "НЗОК за теб" от мен, Антоанета Добрева – Нети
След като сме били на лекар, той изпраща информация до здравната каса. Там описва каква дейност е извършил. Така прегледът е отчетен.
На базата на този отчет касата му заплаща за извършената работа.
Същото важи за специалистите, лекарите по дентална медицина, болниците, лабораториите, аптеките.
Ако в здравното си досие видите преглед или каквато и да е дейност, която всъщност не се е състояла, подайте сигнал или жалба - в РЗОК, НЗОК, на място или онлайн.
Защото по този начин някой е взел от парите ни за здраве, без да е работил за тях.
Отчетена, но неизвършена дейност. Аз съм Нети и ви призовавам - контролирайте здравето си! Има начин!