Прекратена е служебната заверка за скъпите лекарства и те вече не може да се вземат директно от аптеката

 За личните лекари обаче това не е изгодно - губят парите за преглед

Над 2 милиона българи с хронични заболявания са принудени да се редят всеки месец на опашка пред своето джипи заедно с болни от COVID, за да вземат рецепта за лекарствата си.

Причината е, че е прекратено служебното удължаване на протоколите за заплащаните от касата лекарства, въведено заради пандемията, оплакаха се читатели на “24 часа”. Това са хора със сърдечносъдови заболявания, онкологични заболявания, диабет тип 2, артрит, хронични респираторни заболявания. Според данните на “Информационно обслужване” отпреди дни 2,1 млн. са общо пациентите, които имат е-рецептурни книжки.

При досегашните пикове на пандемията те можеха да отиват с рецептите си в аптеката, където предишния месец са получили лекарствата, и да вземат нови. Това през последните седмици е невъзможно.

При много възрастни посещението при личния лекар с рецептурната книжка вършат техни близки и джипито с месеци не вижда пациента си. Хронично

болните ползват една и съща терапия с години

и при над 10 хил. нови заразени на ден рискът да чакат заедно с болни от коронавирус е напълно излишен, коментираха читатели на “24 часа”.

Затова Националната пациентска организация с писмо до здравната министърка Асена Сербезова, шефа на Надзорния съвет на НЗОК Васил Пандов и управителя на касата Петко Салчев настоява за служебно удължаване на срока на протоколите за скъпоструващите лекарства.

“Категорично трябва да спре практиката пациенти с хронични заболявания да посещават болници, лични лекари и други само за да вземат протоколи за получаване на лекарства и

когато не са необходими преглед

и медицинска консултация. Предлагаме срокът на валидност на протоколите за скъпоструващо лечение на хронично болни пациенти, който е изтекъл в периода на спирането на плановия прием, да се удължава служебно от НЗОК за времето на извънредната ситуация и два месеца след нейната отмяна при условия и по ред, определени от здравната каса”, настояват от организацията. Отделно от пациентското сдружение пак апелират

процесите по изписването на протоколите да

са електронни, напълно електронен да стане целият обмен на данни между болните, лекуващите лекари и фармацевтите. Сега лекарят въвежда електронни кодове за медикаментите и аптеката ги дава по тях, но самото изписване на рецептата става единствено при лично посещение.

Сдружението иска и медикаментите на хора под карантина да се доставят вкъщи, пак там да става и вземането на проби за изследвания.

Автоматично удължаване на служебния протокол имаше в началото на пандемията, при първия сериозен пик през ноември 2020 г., както и при пролетната и есенната вълна през 2021 г. Като пролетното автоматично удължаване дори бе допълнително продължено до 30 юни. Тогава това съвпадна с въвеждането на електронните рецепти и така предимно възрастните пациенти, на които касата поема част от по-скъпите лекарства за хронични заболявания, бяха допълнително облекчени да не чакат при личните лекари, докато системата с новите електронни кодове заработи гладко.

При всички случаи досега тази мярка се обявяваше от здравната каса с мотив да се предотврати струпването на уязвими хора - хронично болни, пред кабинетите на джипитата в условията на ескалираща зараза. Единственото условие бе лекарствата да се вземат от същата аптека, от която са купени последния път. Реално така аптеката изпълняваше наново същата рецепта всеки следващ месец, докато важеше мярката.

Последно надзорът на здравната каса взе решение за удължаване на протоколите за скъпите лекарства от 22 ноември 2021 г. до възстановяване на плановия прием.

В момента в София и в още 10 области в страната плановият прием е спрян, но обичайната друга мярка - хронично болните да вземат лекарствата си направо от аптеките, без да посещават кабинета на личния лекар, не е предприета.

За да стане факт, е нужно да се съгласува с Българския лекарски съюз. При последното удължаване през ноември отново инициативата беше на пациентите, а браншовата организация бе против.

Причината джипитата да отказват скъпите лекарства да се отпускат без нова рецепта е, че

те губят парите, които получават от касата за извършен преглед,

както и потребителската такса от пациента.

Тогава от БЛС настояваха автоматично да се обновяват протоколи само когато личният лекар или болният е под карантина. Освен това “служебното” изписване на лекарства пречело да се осъществява редовен контрол на състоянието на пациента и евентуално да се коригира терапията му. Хронично болни обаче са категорични, че ходенето всеки месец за рецепта е формално.