На днешното си заседание Министерският съвет одобри промени в устройствения правилник на здравното министерство, с които се създава дирекция за защита на правата на пациентите. Досега в министерството не е имало подобна структура.
Тя е реална крачка към това пациентът да застане в центъра на здравната система. Решението е в синхрон и с конституцията,в която се казва, че държавата защитава потребителя - в случая пациента.
Според правилника дирекцията:
1. подпомага министъра при планиране, организиране и изпълнение на задълженията му, свързани със защита правата на пациентите;
2. участва в разработването на нормативни актове, документи и мерки за прилагане на законодателството на ЕС за правата на пациентите;
3. координира и участва в подготовката на рамкови позиции, указания, анализи, информация и становища във връзка с правата на пациентите от компетентност на министерството;
4. координира участия в срещи и форуми на институции в ЕС за обмяна на опит и сътрудничество в областта на правата на пациентите;
5. разработва и съгласува национални програми, стратегии и планове в областта на защита правата на пациентите;
6. планира, организира, подпомага и координира цялостната дейност на министерството в областта на защита правата на пациентите;
7. подготвя материали, документи и становища, извършва анализи и предлага мерки за подобряване и защита на правата на пациентите;
8. прави последваща оценка на въздействието при прилагане на законодателството в областите на компетенции на дирекцията;
9. осигурява обслужване на дейността на Комисията за разглеждане на документи за признаване на организации за защита на правата на пациентите за представителни, Обществения съвет по правата на пациентите и на други съвети и комисии от областта на компетенциите на дирекцията;
10. участва в проверки по сигнали и в разглеждането на предложения, свързани с дейността на дирекцията;
11. изготвя анализи на нормативната уредба, свързани с правата на пациентите и предложения за промени;
12. участва в разработването на системи за оценка на качеството и на резултатите от медицинските дейности, извършени от лечебните заведения;
13. изготвя анализи на проведени проучвания относно удовлетвореността на пациентите;
14. предоставя консултативна помощ по проблемите, свързани с правата на пациентите.
Веднага след обнародването на промените в Държавен вестник ще бъдат обявени конкурси за всяка от длъжностите в новата дирекция. Министърът Стойчо Кацаров призовава всички пациентски организации да информират своите членове, че ако имат подходящо образование, опит и желание за работа в държавната администрация в защита на правата на пациентите да подадат своите документи.
Коментари