Историята води началото си през 1921 г., когато руският любовник на Коко Шанел Дмитрий Романов я запознава с Ърнест Бо - бившия придворен парфюмер на императорското семейство, избягал от Русия след революцията. Шанел му казва: „Искам да създам аромат, който мирише на жена“. Бо приема предизвикателството и създава многокомпонентен парфюм, което далеч не било популярна практика по онова време.
Противно на модата за моноароматите, той смесва нотки на жасмин, майска роза, ветивер, иланг-иланг, сандалово дърво, портокалов цвят, нероли - общо над 80 съставки. Но истинската революция била използването на алдехиди в състава - изкуствени вещества, които усилват аромата, правейки го по-дълбок и наситен.
Парфюмерът предоставя на Mademoiselle Chanel няколко проби за избор, с числа от 1 до 5, 24 и 25. Лесно е да се досетите кой номер избира тя. Така се ражда една емблема в света на парфюмите. Легендата гласи, че Бо (или неговият лаборант) добавя твърде много алдехиди към композицията. Никога няма да разберем дали е било грешка или план, но Chanel била съблазнена от този парфюм.
Избирайки име за новия си аромат, Шанел решава да му даде собствено име. Тъй като в бъдеще тя не възнамерява да спира да продължи с правенето на парфюми, било необходимо да даде отличителна особеност за този аромат. По онова време било модерно на парфюмите да се дават много богато украсени имена. Това не било в стила на Коко. Лаконичност, елегантност и простота - това е ключът към нейния успех. „Нека бъде № 5, номерът на пробата“, решила тя.
За да отбележи това събитие, Шанел събира приятели в един от ресторантите на Френската Ривиера и напръсква “Шанел номер 5” около масата и всяка преминаваща дама се интересувала откъде идва ароматът. Оттогава минималистична бутилка с капачка, повтаряща формата на Place Vendome, се е превърнала в символ на 20 век.
От другата страна на океана ароматът става известен след освобождението на Париж през 1944 г., когато американски войници се редяли на опашка пред бутика на Шанел, за да занесат легендарния парфюм на любимата си.
Ernest Bo остава водещият парфюмер на марката до 1952 г., създавайки известни парфюми, включително Chanel № 22 и трио от аромати, които се появяват в гамата на Chanel Les Exclusifs: Cuir de Russie, Gardenia и Bois des Iles.
За първата рекламна кампания на аромата Коко лично позира за Harper's Bazaar в стаята си в Риц. Впоследствие Катрин Деньов, Кандис Берген, Сюзи Паркър, Ели МакГрау, Лорън Хатън, Карол Букет, Естела Уорън, Никол Кидман, Одри Тоту, Брад Пит и Мерилин Монро са били рекламни лица на аромата.
Първият мъжки аромат - Chanel Pour Monsieur - е представен на света през 1995 година. Той е създаден от Анри Робърт, който поема ролята на Ърнест Бо като парфюмер. Той създава и №19 - кръстен на рождения ден на Шанел, който първоначално е бил запазен за специални приятели и клиенти.
Някои аромати идват и си отиват, други остават завинаги. Създаден през 1921 г., Chanel № 5 остава един от най-популярните до днес. Според проучвания на всеки 55 секунди в света се продава бутилка парфюм на Chanel No. 5. Този парфюм, който става легендарен, с право се счита за най-известния аромат на 20-ти век.
Източник: https://fragrances.bg/blog/