140 тежки инцидента на пътя са станали от началото на година, а загиналите мотоциклетисти са 23, сочат данните на "Пътна полиция", цитирани от БНТ.

За цялата 2018 г. в катастрофи са загинали 41 мотористи.

За безопасно шофиране и толерантност между мотоциклетисти и шофьори зоват в кампанията "Пази семейството си на пътя" БНТ и агенцията "Безопасност на движението по пътищата".

Мотористите са бързи, шумни и се появяват внезапно.

"Шофьорите не са винаги подготвени за това, че се появяваме и не ни забелязват", казва д-р Асен Цеков, който е неврохирург и мотоциклетист.

Лъчезар Панков - шофьор, коментира: "Не ги очаквам. Винаги отдясно или отляво ми се появяват, между две редици коли. Има състезатели, които не може да се оправят, има и други, които по-внимателно карат".

"Много младежи, управлявайки мотоциклети, губят живота си. Смъртта настъпва най-често при мотоциклетисти под 25 г.", казва Мария Ботева от "Пътна полиция".

Мотористите най-често карат с несъобразена скорост и извършват неправилни маневри. "Едно от честите нарушения е навлизане в лентата за насрещно движение при изпреварване и при други маневри - например предприемане на завиване", казва Ботева.

Според мотоциклетиста Георги Янчев често неправилните маневри в града се дължат на опасни кръстовища.

"Много често сме свидетели на ПТП, при които мотористът тръгва да прави ляв завой, който не е защитен. Особено в центъра на София. Вечер слънцето свети срещу очите на водача и той не го вижда. Трябва да се коригират светофарните уредби. Повече защитени леви завои, повече прегради, които да пречат на шофьорите да правят обратни завои и непозволени маневри", казва Янчев.

Д-р Цеков добавя: "В градска среда друг проблем е самата инфраструктура. Камъните по пътя, пясъкът, локвите". Цеков обича високите скорости. Преживял е няколко катастрофи. Казва, че не лошото време, а самочувствието пречи на мотоциклетистите.

"В операционната адреналинът е стресов и даваш всичко от себе си, докато на мотора адреналинът се свързва с приятно изживяване. Големият враг на моториста е егото. Тъй като самата машина те стимулира да караш по-бързо, все по-бързо и да развиваш своите възможности", каза д-р Цеков.

Често, за да избегнат глоби, мотористите крият номера си или карат без него.

"Не редки са случаите, особено напоследък се установява при проверките на полицаите, че регистрационните табели са закрити по някакъв начин. Не бива да имат такива погрешни мисли. Камерите са с високи резолюции, с достатъчно добри качества, за да може да бъде установен нарушителят, независимо от скоростта, с която е преминал покрай техническото средство", казва Ботева.

Друго често нарушение е, че мотористите карат без защитна каска. "ЗДП задължава използването на защитна каска от водача на мотоциклета, както и от пътниците на мотоциклетите", казва Ботева.

Д-р Цеков коментира: "Когато возим някого на мотор, по закон носим изцяло отговорност за него. Поради тази причина нашият пътник трябва да е екипиран точно толкова, колкото водача".

За допълнителна защита е препоръчително да използвате и протектори.

"Моят съвет е ръкавици да се слагат задължително, въпреки топлото време. Дори при едно ходене, когато се спънете и паднете, първото, което подпирате на земята, са ръцете ви. Допълнителни якета има, които са с протекция", казва Янчев.

Шофьори предпочитат да дават предимство на мотоциклетистите, когато ги видят в страничните огледала.

Елизабет Дамянова - шофьор на такси: "Опитвам се да му дам път. Той е само на две колела, аз на 4. Винаги са ми били симпатични. Стряскат ме колоездачите, мотористите не".

Даниел Михайлов - шофьор: "Предпочитам, ако видя моториста, да му дам път, нека мине. Това няма да забави моето пътуване с повече от няколко секунди".

Георги Янчев: "Автомобилистите все повече ни правят път по светофарите. Виждат, че се измъкваме бързо. Има разбиране, има толерантност. Всеки от нас си е направил преценка и е видял в пътя къде да мине и как да мине. Моите роднини, като ме питат какво да правят като видят моторист, отговорът ми е: "Нищо, той си е намерил пътя, откъде да мине". Така че няма нужда вие да предприемате маневри".

Преди да се качите на мотора, трябва да го проверите.

"Всеки да си погледне налягането на гумите. Да си провери спирачната система дали работи изрядно. Защото по време на престоя на мотоциклета може да е станал някакъв проблем", съветва Янчев.

Когато тръгнете, спазвайте дистанция.

"Трябва да има поне 5-10 м спирачен път, за да се реагира, ако автомобилът внезапно спре", казва д-р Цеков. "Моторите не са чак толкова шумни. Ние, честно казано, ги ошумяваме, за да привлечем вниманието. За да може и да не ни видят, хората да ни чуят и да реагират".

При инцидент някои пострадали разчитат на помощ от други мотористи в социалните мрежи.

"Когато има инцидент с мотор, в нашата фейсбук група "Софийски мотористи" се пуска сигнал и който е свободен или е наблизо се отзовава и помага с каквото може. Първа помощ, осведомяване на близките, грижим се за мотора. Точно по темата, преди година-две се появи идеята за курса ни за първа помощ, който провеждаме с подкрепата на ВМА. Пропорционално на растежа на мотористите се увеличават и инцидентите", каза докторът.