Ще се въвеждат до края на 2018 г.
Цветни кодове ще показват на потребителите каква е степента на съдържание на сол, захари, мазнини и наситени мастни киселини в конкретния продукт. Тези кодове ще се въвеждат постепенно в ЕС до края на 2018 г. с нови етикети за продуктите.
Червеното ще е знак, че продуктът надвишава препоръчителното за съответния грамаж количество сол, захар или мазнина.
Жълтото ще показва, че се доближава таванът на допустимото ниво, а зеленото - че храната е здравословна.
Новата система за етикетиране е частна инициатива на компаниите “Монделиз Интернешънъл”, “Нестле”, “ПепсиКо”, “Кока-Кола” и “Юниливър”. Идеята е резултатите от прилагането й да подпомогнат Евросъюза в намерението му да въведе хармонизирано етикетиране на хранителния състав върху опаковките. Процесът бе започнат в края на април, когато в Брюксел имаше заседание по въпроса.
Схемата е отворена за всяка организация, която реши да я въведе, обявиха компаниите.
Според тях цветните кодове ще увеличат броя на хората, правещи здравословен избор, с 18%, което води до 4% намаление на приема на калории.
Изследване с 3500 потребители в 7 държави от ЕС показа, че предпочитанията са за етикетиране “на порция” вместо за 100 грама от съответния продукт.
Тъй като липсва обща европейска дефиниция за размера на порцията, компаниите са потърсили научна експертиза за разработването на методология за определянето на размер на порция за храни и напитки в ЕС.
“Цветните акценти в поднасянето на информацията я правят по-видима и така улесняват потребителите в избора им”, обясниха от компаниите.
Те планират до края на 2020 г. да съберат данни за потребителските възприятия.
Коментари