В такива дни билетът за градски транспорт ще е 1 лев на ден

Правят мобилно приложение, което ще информира столичани

Частично или изцяло затваряне на синята зона за паркиране и ограничение на автомобилите, които влизат в центъра, чрез редуване на такива с четни или нечетни регистрационни номера. Това предвиждат актуализираните мерки на Столичната община за дните с опасно мръсен въздух в София.

Те бяха представени на общинските съветници от екокомисията към СОС във вторник от зам.-кмета по екология Йоана Христова. Очаква се СОС да гласува предложенията на сесията си на 25 януари.

При прогноза за два последователни дни на поне 2 от постоянните измервателни станции в столицата за ниво на фините прахови частици от над 200 микрограма на куб. м ще се въвежда забрана за паркиране в синя зона. Тя

може да е

частична и да

засяга само

определени

улици, карета

или да се затваря цялата синя зона. Рестрикциите няма да важат за хората, които живеят в тези райони, както и за колите на специален режим като линейки и пожарни.

Предвиждаме и друга мярка - допускане на коли в центъра според регистрационните номера, като се редуват четни и нечетни. В дните с такова замърсяване ще сезираме и КАТ за по-строги проверки за екопоказателите на автомобилите, които се движат в града, обясни Христова.

От първоначалните мерки, които бяха представени през декември,

отпадат идеите

за безплатно

ползване на

буферните

паркинги в

метрото и

за двойно

увеличение на

цената на

паркирането в

синя зона

Причината за актуализацията са обсъждания с граждани и неправителствени организации.

“С въвеждането на забраните, които могат да се прилагат заедно или поотделно, при превишение от над 200 микрограма на куб. м на фините прахови частици, отчетено от поне 2 станции за 2 последователни дни или от поне 4 станции за 1 ден, към тях ще се добави и “зелен билет” за градски транспорт. Това ще е тип дневна карта, която сега струва 4 лв., но “зеленият билет” ще струва 1 лев”, каза Христова.

През 2017 г. по думите ѝ в София са регистрирани пет случая на подобно превишаване на нормите - над 200 микрограма на куб. м.

Иначе мерките, които ще влизат в сила при прогноза за превишаване на нормата за нивото на фини прахови частици - 50 микрограма на куб. м, ще са с натрупване - колкото по-дълго продължи замърсяването, толкова по-големи ще са забраните.

При превишение на нормите от 51 до 100 микрограма на куб. м общината ще призовава софиянци да не ползват автомобилите си, а да се придвижват с градски транспорт. Апелът към тези, които се топлят на дърва или въглища, ще е да преминат временно на друг източник - например ток. Общината пък ще започне да оросява улиците, но когато това е приложимо, тъй като през зимата не е възможно.

“Нужни са ни мерки, които не са популярни, и вероятно ще създадем дискомфорт на гражданите, но всички искаме да дишаме чист въздух. Предлагаме неща, които се правят и прилагат в цяла Европа”, заяви Христова.

Според нея е много важно да се направят законодателни промени, с които

да се въведат

екостикери за

колите

Те ще важат не само за София, но и за цялата страна. Така в дните с мръсен въздух ще може да се въвежда ограничение в движението според характеристиките на автомобилите и екостандарта, на който отговарят. Идеята е стикерите да се поставят от КАТ или при технически преглед. Затова екокомисията даде мандат на кмета на София да подготви законодателни промени и да води разговори с екоминистерството.

“Пускането на безплатен градски транспорт има смисъл, когато се въведат екостикери за автомобилите. Париж тества 3 месеца подобна мярка и я отхвърли. В Гренобъл обаче сега също я тестват. Трябва да видим какъв ще е ефектът за София”, каза Христова.

Предвижда се

безплатен

градски

транспорт и

спиране на

колите в целия

град при

14 дни

замърсяване,

когато нито една от по-леките мерки е дала резултат.

Общината разработва и специално мобилно приложение. Идеята е чрез него хората да се информират бързо в дните, в които общината прилага някоя от мерките срещу мръсен въздух.

Едно от таблата в центъра, които показват данни за въздуха.  СНИМКА: АРХИВ
Едно от таблата в центъра, които показват данни за въздуха. СНИМКА: АРХИВ