- Тя е безплатна
- Срокът за издаването е 15 календарни дни
Европейската здравноосигурителна карта (ЕЗОК) ви дава право да получите спешна и неотложна (медицинска и дентална) помощ при същите условия, които са за местните здравноосигурени лица, когато се намирате във:
- всички страни - членки на Европейския съюз;
- останалите държави от Европейското икономическо пространство (Норвегия, Исландия и Лихтенщайн);
- Швейцария;
- Република Сърбия
- Северна Македония.
Европейската здравноосигурителна карта:
- не замества пътническата застраховка. Тя не покрива частно здравно обслужване или разходи като полет за връщане у дома или изгубени/откраднати вещи,
- не покрива разходите ви, ако пътувате в чужбина специално с цел получаване на лечение,
- не гарантира безплатно обслужване. Тъй като здравноосигурителната система на всяка държава е различна, услуги, които не се заплащат у дома, може да не са безплатни в друга държава.
Къде мога да получа Европейска здравноосигурителна карта?
Заявленията за издаване на ЕЗОК ще се приемат в 120 дистрибуторски центъра на Първа инвестиционна банка АД на територията на цялата страна, както може да бъдат подавани и чрез Системата за сигурно електронно връчване (ССЕВ).
Как да я получа?
Образец на заявлението може да бъде получен на място в клоновата мрежа на Първа инвестиционна банка или да бъде изтеглен и разпечатан от сайта на НЗОК.
Заявлението за издаване на ЕЗОК може да се подаде лично или от упълномощено лице. За лицата над 18 години е необходимо да носите лична карта и документ, ако имате ТЕЛК. За лица под 18 години, които нямат лични карти, се представя международен паспорт или акт за раждане и лична карта на родител/настойник.
Указанията за попълване на заявленията за издаване на ЕЗОК са публикувани на сайта на НЗОК.
Заявление за издаване на ЕЗОК може да бъде подавано и чрез Системата за сигурно електронно връчване (ССЕВ). За целта заявителят трябва да притежава квалифициран електронен подпис.
Какъв е срокът за получаване?
Срокът за издаване е 15 календарни дни.
Не може ли по-бързо?
Когато не може да се изчака технологичното време по обработката на заявката и отпечатването на ЕЗОК, се издава Удостоверение за временно заместване (УВЗ) на картата.
Удостоверението дава същите права като ЕЗОК, но има срок на валидност 2 месеца. Издава се безплатно.
Заявлението за издаване на УВЗ на ЕЗОК, заедно с копие от личната карта, се подават в районната здравноосигурителна каса. Заявлението може да се подаде лично, по пощата или от упълномощено лице.
Какъв е срокът на валидност на Европейската
здравноосигурителна карта?
ЕЗОК е със срок на валидност:
- за всички над 18 години, които не са пенсионери и нямат ТЕЛК - 1 година,
- за пенсионери – 10 години,
- за лица под 18 години – 5 години или до навършване на 18 години, но не по-малко от 1 година,
- за пълнолетни лица с ТЕЛК, които не са пенсионери – до срока на ТЕЛК-а.
Европейската здравноосигурителна ЗОК е безплатна за всички здравноосигурени лица, лица до 18 години и пенсионери.

ВЪПРОС НА СЕДМИЦАТА
Мога ли да се лекувам в България, ако живея и работя в чужбина?
Като здравноосигурен в друга държава - членка на ЕС, за да ползвате медицинска помощ при временен престой в България (ваканция, екскурзия, кратко посещение), трябва да разполагате със съответния документ, доказващ, че сте здравноосигурен.
1. За спешни и неотложни медицински ситуации или при обострени хронични болести - валидна европейска здравноосигурителна карта (ЕЗОК), издадена от чуждата здравноосигурителна институция.
Тази карта има за цел покриването на медицинската услуга. Картата се приема само в болници и лекарски практики, които имат сключен договор с НЗОК. Дали състоянието е спешно или неотложно, се определя от лекуващия лекар. Лекуващият лекар преценява обема и вида на необходимите спешни медицински услуги, които следва да се предоставят на пациента срещу валидна ЕЗОК.
Според Европейските регламенти ЕЗОК не е предвидена за провеждане на планирано лечение, диагностика и/или изследвания извън компетентната държава по осигуряване.
2. За планирано лечение или планирани медицински процедури може да кандидатствате в чуждата здравноосигурителна институция за издаването на формуляр S2. Това е официалният формуляр, който се издава при планирано лечение.
Съществува и възможност да заплатите медицинската процедура или услуга, като с оригиналните финансови документи (фактури и касови бонове и др.) имате право да кандидатствате за възстановяване на направените разходи след завръщането ви в страната, където се осигурявате. За да проверите вашия документ НЗОК е разработила специална електронна услуга на адрес: https://reports.nhif.bg/R3/
Запомнете: Вашият най-важен идентификатор във всички издадени ви медицински документи следва да бъде осигурителният ви номер, вписан във формуляр S2.
Знаете ли къде да получите медицинска помощ, ако личният ви лекар е в отпуск или извън работното му време?
Личният лекар трябва да осигури на лицата, записани в пациентската му листа, подходящ начин за оказване на медицинска помощ. Той задължително обявява в амбулаторията на място, достъпно за здравноосигурените лица, записани в пациентската му листа, своя месечен график.
В графика се посочва и заместник на избрания общопрактикуващ лекар (ОПЛ) за случаите, когато той не може да изпълнява лично задълженията си, както и неговото местоположение, телефон и други начини за контакт, а също и местонахождението, телефона и другите начини за контакт и с дежурния кабинет и/или лечебното заведение, осигуряващи медицинска помощ на пациентите извън графика на ОПЛ.
Ако случаят е спешен, пациентите трябва се обърнат към "Спешна помощ", а тези с липса на възможност за придвижване трябва да позвънят на телефон 112.
Коментари