Крайните форми на диета често идват като компенсация на неконтролирано хранене, но имат заложби да прераснат в анорексия и булимия, казва д-р Мария Николова. Тя е специалист по хранене и диететика в “Хил клиник” и асистент в Катедрата по хигиена, медицинска екология и хранене към Медицински университет – София. Обучава студенти по медицина, дентална медицина и фармация в програмата по хигиена и хранене, и лекари, които специализират “Хигиена и хранене”. Има над 40 научни публикации и участия в медицински форуми.

- Д-р Николова, детското хранене вече е в центъра на вниманието на специалистите в Европа вероятно в отговор на тенденцията аха “да ги стигнем американците”.

- Европа днес е изправена пред голямото предизвикателство на все повече пълни деца. България не прави изключение. Вече всеки трети в началното училище е с наднормено тегло, а в същото време повечето от тях имат някакви дефицити – пълни и недохранени. Затова на детското хранене се обръща все по-голямо внимание. Не само като рамки за качеството на храната и за големината на порциите, а и за придържане към разнообразието в менюто за всички възрасти. Трябва да присъстват всички групи храни с акцент върху плодовете, зеленчуците, млякото и млечните продукти, зърнените продукти с целия им асортимент - по възможност преобладаващо пълнозърнени и многозърнени, бобовите култури, белтъчините от животински произход, яйцата, полезните растителни мазнини. Защо не и домашно приготвените сладкиши.

- Стоп, д-р Николова. Това изречение заслужава специално внимание на фона на ширещата се концепция за черно-бяло мислене. Ще поясните ли кои домашни сладкиши препоръчвате?

- Не е редно да се стига до крайности в детското хранене, така или иначе това няма да даде очаквания ефект. Още повече че растящият организъм има повишени нужди от енергия. Прекалено строгите ограничения родиха нов феномен: децата лъжат какво си купуват за закуска и скришом ядат това, което им се забранява. Много по-добре е вместо готови сладкиши и тестени закуски да можем от време на време да предложим домашно приготвени – с качествени продукти, които са и възможно най-здравословен избор в своята група. Какво пречи от време на време детето да хапва домашен кекс, баница? Полезният домашен десерт или тестена закуска задоволява разумно нуждата от нещо сладко и питателно. Едновременно изгражда у децата критерий за качествен сладкиш и намалява вероятността да се хвърлят към най-вредното на пазара.

- Какъв начин на хранене в училищна възраст подпомага нормалното развитие и добрите резултати от обучението?

- В последните години голямо внимание се отделя на режима на хранене на децата с неговите 3 основни хранения, с възможност за 1-2 подкрепителни закуски в зависимост от възрастта. Заимствайки от заглавието на класическия детски роман, науката се обедини около съвет за всички възрасти: закусвайте като принц, а вечеряйте като просяк. Закуската на ученика често се подценява, а тя е изключително важна.

- Защо?

- Съставянето на учебната програма в цял свят се подчинява на правилото предметите, които изискват повече интелектуална енергия и концентрация, да са в началото. Но “трудните” предмети идват, след като естествените процеси в организма през нощта са изчерпали гликогенните нива - енергийните запаси в мускулите.

Ако детето не закуси, започват патологични процеси на стрес метаболизъм – отделя се повече кортизол, и това е една от причините за натрупване на мастна маса около талията и съответно около вътрешните органи. На тази база сериозни научни проучвания доказаха, че отсъствието на сутрешна закуска води до по-ниска концентрация като цяло и до по-лоши резултати на тестовете за базови знания, смутено физическо развитие, по-често боледуване, риск от дългосрочно затлъстяване, раздразнителност.

- Българските деца започват много рано училище, вероятно и това е сред причините за тръгване на гладно?

- Че започват рано, е факт. Но сутрин ученикът не бива да отива гладен в час с оправданието за ранното започване на уроците и бързането. Не трябва да се допуска и прехранване късно вечер, защото това ще потисне естествения апетит след събуждане. Оказва се също, че голяма част от учениците, собено по-големите, които се чувстват самостоятелни, по своя инициатива спират да закусват. Много от тях имитират навиците на възрастните в семейството.

Доказано е, че ако родителите не закусват, децата са по-склонни също да пропускат стартовото хранене за деня. Колкото по-малко е детето, толкова по-неблагоприятен е резултатът от такъв избор. За незакусващите първото хранене за деня обикновено е в голямото междучасие, но ако детето не си носи домашно приготвена храна, яде каквото има в най-близката лавка. Обикновено това е някаква пакетирана концентрирана на захар и/или мазнини храна. 

В 90% от случаите те са обилно полети с подсладена напитка – в някои от тях има до 6-7 лъжици захар. А напоследък се коментира връзка и на изкуствените подсладители с наднорменото тегло. По-големите посягат и към кафе и енергийни напитки с кофеин и таурин.

- Домашната закуска отдавна е стандарт в САЩ и Западна Европа, а парадоксално у нас сякаш има притеснение такава практика да не бъде тълкувана като белег на спестовност, как мислите?

- На мен също ми прави впечатление, че децата изпитват странно неудобство да си носят закуска от дома.

Въпреки многото кампании в тази посока, въпреки изкушенията от излизането на пазара на атрактивни кутии и чантички за храна. Няма логично обяснение. Вероятно по някакъв начин отразяват изкривена представа в обществото, аналогии от миналото.

Днешните подрастващи прекарват много време в училище и ако детето отказва или семейството не приготвя домашна закуска, по цял ден месеци наред менюто се определя от предлагането в най-близката будка. Дори големите, които не са на целодневно обучение, да обядват вкъщи, това не променя много положението. Те имат по 6-7-8 часа и графикът им се изтегля до следобед.

Докато се приберат за обяд, почти наближава часът за вечеря на западноевропееца. Отделен въпрос е, дали свръхзаетите днес работещи родители имат възможност да оставят готвена храна за през деня. Както и дали детето ще изяде нея, или нещо друго. В повечето случаи в резултат на нарушения режим на хранене децата са прегладнели и се нахвърлят на висококалорични храни.

- Може ли вечерята вкъщи да послужи като “антидот” на деформирания модел на хранене през деня?

- Семейната вечеря би могла да бъде здравословна, но много често – отново поради липса на време, тя е от раздела “какво да сготвим за половин час” и в повечето случаи е някаква въглехидратна храна. Практиката ми показва, че много деца постоянно ядат концентрирана от енергийна гледна точка храна, която обаче е с ниска биологична плътност – липсват й витамини и минерали. Когато в кабинета попитам например: “Кога ядете плодове и зеленчуци?”, започва едно споглеждане, след което обикновено отговорът е: “Понякога правим салата”. Това е крайно недостатъчно. Стремежът трябва да е на всяко от храненията децата да имат суров плод или зеленчук. Разбира се, и меню, добре балансирано на белтъчини, мазнини и въглехидрати. “Добрите” въглехидрати не са табу, особено ако детето спортува и те не са основната му храна.

- Колко от момчетата и момичетата, които идват в кабинета ви за консултация, спортуват?

- Много малко, да не кажа, че няма такива. Днес все повече деца по цял ден седят – в училище, вкъщи пред компютъра и телевизора, дори когато излизат навън, те не играят, а седят пред блока и си гледат телефоните, след което се прибират и продължават да стоят до късно пред устройствата, особено по-големите. Става 22 часът, 23, 24 и огладняват. След толкова часове будуване е нормално от гледна точка на апетита. Но не е нормално по отношение на вътрешния часовник на организма – в еволюцията метаболизмът се е пригодил към ритъма, който до голяма степен съвпада с цикъла ден – нощ. С настъпването на мрака храносмилателната система минава в режим на почивка. При нарушаването на този “график” тя е принудена да работи извънредно във време, в което би трябвало да “спи”. Резултатът е, че хормоналният баланс на организма се срива. Хормоните на апетита се увеличават, а тези на ситостта намаляват и подтикват към ядене във време, в което организмът няма да изразходи приетите извънредни калории, защото детето ще легне да спи. На сутринта то вероятно няма да има апетит да закуси и омагьосаният кръг се завърта в нов цикъл. С времето метаболитният проблем става постоянен. Следват напълняване, висока кръвна захар и мазнини в кръвта, наднормена пикочна киселина, повишаване на кръвното налягане. Всичко това залага риск за тежки заболявания още в млада възраст. Децата, разбира се, се тревожат само за загубената естетика на фигурата си. И най-честата реакция е да преминат към другата крайност, често имитирайки родителите си или поощрявани от тях. Така крайните форми на диета заместват неконтролираното ядене. Вече има примери за тотален глад, придружен от отказ от вода. Това е крайно опасно за децата. Не че е полезно за възрастните, но въздействието върху все още растящия организъм е свръхрисково. Освен това крайните диети имат заложби да прераснат в хранителни разстройства като анорексия и булимия.

- Вие също сте майка на ученик и може да дадете реални практически съвети за организиране на здравословното хранене на децата, какво улеснява трудната мисия?

- Съветвам родителите да изграждат у детето от най-ранна възраст вкус към здравословно хранене и домашна храна. Не само малките ученици, и юношите и девойките ще имат по-положително отношение, ако бъдат въвлечени в процеса на планиране и приготвяне на храната за училище и вкъщи. Не е добър вариант сутрин, когато всички бързат, да се импровизира каква да се сложи в чантата на детето. Най-функционално е да се планира седмично меню – така пазаруването става наведнъж за седмицата, може да се предвиди нужното време за приготвяне, по-лесно е да се състави балансирана схема на хранене с всички необходими хранителни вещества.

Съветвам родителите да обръщат специално внимание на напитките –

децата не пият вода,

е напитки със захар

или с изкуствени

подсладители,

енергийни напитки.

Всички те спомагат

за напълняване.

Родителите често забравяме, че децата имат много дълъг “работен ден”. Те като възрастните са склонни цял ден да дават приоритети на ангажиментите и когато те приключат, да “наваксат” с ядене на големи порции калорични храни поради прегладняване. Например една ябълка в чантата на гимназиста или предлагането на плод на малкия ученик, когато го прибираме, ще намалят свръхапетита и ще дадат витамини и минерали за подкрепа на здравето.

Приветствам проекта на в. “24 часа” за обществена дискусия какви искаме да станат децата ни и какви те мечтаят да бъдат. За мен е безспорно, че здравословното хранене е сред предпоставките за реализиране на тези желания. Колкото повече хора осъзнаят “невидимата” му роля още от детството, толкова повече сбъднати мечти ще имаме.