Попива говора и попълва речника си от възрастните

Според логопеди на 5-годишна възраст децата трябва да използват между 3000 и 4000 думи. Как се развива човешката реч зависи от физиологични фактори - състояние на нервната система, наличие на нормални слух и зрение, липса на анатомични дефекти в говорния апарат. Динамиката на това развитие обаче зависи от средата, в която детето расте. Неговият говор се определя от речта на родителите, от това, което то чува и вижда, което му се чете и показва.

Етапи на развитието

В първия месец след раждането бебето издава слаби звуци. Те са и еднообразни, понеже се образуват само с притваряне на устата. През втория месец то започва да "гука", тоест да издава гърлени звуци, подобни на к, г и х. През третия месец те стават по-ясни. Най-продължително и силно е гукането през 4-тия и 5-ия месец.

След това до 8-ия месец детето произнася голям брой различни звуци. Езикът и устните му вече преграждат издишаната въздушна струя и се образуват срички - ма-ма-ма, да-да-да и др. Те обаче не съдържат смисъл и нямат нищо общо със съвпадащи с тях думи.

В края на първата или в началото на втората година детето проговаря и може да произнесе 4-5 съвсем прости думи. Докато да навърши 18 месеца, те стават 30-40 и вече се комбинират в прости и кратки фрази.

До края на втората си година детето вече ходи стабилно и уверено, бързо опознава околните предмети и научава имената им от възрастните. Тогава в речника му вече има 300-400 думи. В края на третата година те са вече около 1000 и тогава са се формирали и граматическите категории.

Ако има големи отклонения от този график и трупането на речников запас се е забавило много, нещо не е наред и детето трябва да се заведе на логопед. Възможно е да има намаление на слуха или неврологично увреждане, което не е било открито в ранна възраст. Възможно е обаче и родителите да не общуват на нужното равнище с него поради малък словесен капацитет и да се налага те да бъдат обучавани.

За да се стимулира езиковото развитие на детето, трябва да му се говори много, да му се четат приказки на глас, да му се показват и коментират картинки, да му се описва и обяснява всичко, което родителят прави пред очите му или с негово участие. Така детето попива говора, речника и структурата на изреченията на родителя.

Най-чести нарушения

В детска възраст най-чести са нарушенията в артикулацията. Това са замени на звуци (субституции), изпускане на звуци (елизии) или изопачаване на съгласни от групите съскави (с, з, ц), шушкави (ш, ж, ч), сонори (р, л, м, н) и велари (к, г).

Езиковите нарушения са несъгласуваност по род, число и време, грешки в граматиката, морфологията, синтаксиса и лексиката. Те издават беден и пасивен речник.

Заекването е нарушение на темпото и ритъма на речта заради спазми на различни места в говорния апарат. Речта с нарушена плавност се отразява зле на общуването.

При детска церебрална парализа се нарушава координацията на говорния процес заради увреждане на периферната нервна система. То води до нарушено дишане, от което страда артикулацията.

При вродена цепка на устната или небцето се изменя анатомията на говорния апарат и това се отразява на речта.