Ще могат да са лица само на здравословни продукти като броколи, спанак и мляко, но не на чипс и кола

Да се ограничи рекламата на чипс, захарни изделия, безалкохолни напитки и всякакви нездравословни храни не само по телевизията, но в интернет и всички социални мрежи като фейсбук, както и чрез известни личности. Освен това да се спрат промоциите в магазините на храни, в които има много сол, захар или трансмазнини, за да бъдат защитени децата от тях и последващото консумацията им надебеляване.

Тази промяна предвижда да въведе Европейският съюз. Решението бе взето на заседание на Съвета по заетост, социална политика, здравеопазване и потребителски въпроси, което се състоя вчера с председател здравният министър Кирил Ананиев. Това е последното заседание на съвета във формат здравни министри за българското председателство. На него министрите приеха заключения за здравословното хранене на децата, което бе сред приоритетите на българското председателство на Съвета на ЕС.

Новите правила и забрани за реклама ще залегнат в промени на директивата за аудио-визуалните услуги, стана ясно след заседанието. Промените ще бъдат предложени от Европейската комисия.

Засега забраната за реклама се обсъждаше да е само за традиционните медии - телевизии, радиа, вестници. В новите заключения е предвидено тя да обхване и онлайн каналите, социалните мрежи и маркетинга на опасните храни. Според заключенията това са продукти с високо съдържание на сол, захар или трансмазнини. Сред тях са чипсове, газирани безалкохолни, сандвичи от веригите за бързо хранене и пр.

Забраната ще се разпростре и върху използването на звезди или герои за реклами на вредни храни. След влизането ѝ в сила футболисти като Лионел Меси и Кристиано Роналдо вече няма да могат да рекламират чипс, кола или вериги за боклучави храни. Държавите обаче ще стимулират участието им в реклами на здравословни храни като броколи, спанак, мляко и пр. Те ще насърчават и всяко друго промотиране на такива храни - чрез промоции, спонсорство и т.н.

Това ограничение важи и за всякакви други герои, включително и анимационни.

За вредните храни пък напротив - държавите трябва да ограничават опитите за търговски промоции от типа вземи три плати едно, да не позволяват спонсорство на спортни прояви, спортни обекти или училища и детски градини. Ограниченията важат за всякакви марки, чиито продукти попадат в графата вредни и чиято цел е да насърчат консумацията на тези храни.

Мерките трябва да бъдат изпълнени от всички държави в ЕС, но степента на ограниченията върху търговските промоции и спонсорствата ще са по преценка на всяка държава.

Целта е предпазване на децата и юношите, които най-лесно се влияят от този вид реклами, както и превенция на затлъстяването, към което те са най-уязвими.

Вярваме, че по отношение на децата е възможно да сме единни и да въведем отговорни и честни практики, без това да ощети производителите, се казва в позицията на здравните министри.

Ще се засили и сътрудничеството между образователните институции със замеделските стопани, производителите на храни, търговците на дребно и ресторантьорите, за да се повиши достъпността до пресни, качествени храни, гласят още приетите от министрите препоръки. Приоритет ще бъде още разработването на политики за физическата активност на децата. Ще се насърчават образователни и информацинни кампании, които да подобрят разбиранията на подрастващите за произхода и качеството на храните.

“В този политически документ има много повече от хранене и храни. Има послания за нуждата от сътрудничество при борбата с хроничните незаразни болести, за значимия принос на здравеопазването като сектор, инвестиращ в здравето на хората, за децата и младежите като уязвими потребители, но и като носители на новото, на потенциала, на бъдещето. Откроихме нуждата от междусекторно сътрудничество – в случая Общата селскостопанска политика осигурява принос към целите на здравната политика”, каза Ананиев на пресконференция след заседанието.