Д-р Любомир Чипилски, шеф на дирекция “Осигуряване на качество и анализи” в агенция “Медицински одит”, ще е временният ѝ шеф, съобщиха от Министерството на здравеопазването. Досегашният директор проф. Златица Петрова бе отстранена от здравния министър Кирил Ананиев, след като прокуратурата започна разследване за укриване на лекарски грешки и пропуски при 11 смъртни случая в болници, случили се през 2017 г.

Новият временен шеф д-р Чипилски е специалист по неврология и магистър по здравен мениджмънт. Той постъпва в агенция “Медицински одит” през май 2016 г., а в началото на 2018 г. е назначен за директор на дирекция “Осигуряване на качество и анализи”. През 1994 - 2000 г. е главен асистент по неврология в Университетската болница по неврология и психиатрия “Свети Наум” в София. Бил е и главен секретар на Изпълнителната агенция по лекарствата. “Медицински одит”, известна още като медицинския ДАНС, е

единствената институция, която

проверява болниците за нарушения

- административни, за спазване на правата на пациентите, за качеството на медицинските услуги и др. За да осигури достъпна и качествена медицинска помощ и да защити правата на пациентите, агенцията извършва планови, предварително обявени с график проверки, както и извънредни по сигнал на граждани и институции, по искане на здравния министър или след самосезиране.

Жалби и сигнали до агенцията могат да подават всички хора, които не са удовлетворени от предоставяната медицинска услуга,

станали са жертва на измама

или са им били нарушени правата.

Жалбите могат да са за затруднен достъп до лечение или болница, забавяне или усложнения, настъпили по време на лечението, поставяне на грешна диагноза, липса на информирано съгласие преди извършване на определени процедури, неполучаване на достъпна информация от лекуващия лекар, даваща възможност за свобода на избора на лечение, отказ за предоставяне на медицинска документация и др. Важно условие е сигналите да се подават не по-късно от година след възникване на проблем при лечението.

Случаите, които касаят морално-етични проблеми между лекари и пациенти по време на лечение, неправомерно издадени болнични листове или съмнения за тяхната достоверност, както и за дейността на ТЕЛК/НЕЛК, неправомерно заплащане на потребителска такса в лечебно заведение, не се разглеждат от ИАМО или се пренасочват към други институции.