Много вероятно е да се срещнете с хора, които да не харесате, било то свекървата ви, или някой от вашите колеги.

Според Дийп Пател, автор на книгата "A Paperboy's Fable: The 11 Principles of Success", помага, ако осъзнаем, че никой не е съвършен, дори и самите ние.

В пост за Entrepreneur.com, Пател очертава някои полезни съвети, които успелите хора използват, за да се справят с другите, с които не могат да се разберат. Той твърди, че ако ограничиш хората, с които може да работиш, само ограничаваш себе си.

Ето няколко съвета от Пател и други източници като Psychology Today:

1. Трябва да приемем факта, че е невъзможно да се разбираме с всички

Колкото и да се надяваме, че ще харесваме всеки срещнат, това много често не се получава, както искаме. Пател казва, че първата стъпка към справянето с хората, с които нямаме общ език, е да приемем, че няма човек, който да се разбира с всички, и това е нормално. Това не означава, че сте лош човек и не означава, че те са лоши.

Според психолога д-р. Сюзън Краус в блог пост в Psychology Today, е вероятно вие и човекът да не си подхождате. Консултатът и писател Бевърли Д. Фоксингтън обяснява в друг блог в Psychology Today, че нашият стил на поведение може да се намеси между взаимоотношенията с хората. Някои са властни, а други са плахи. Някои хора са оптимисти, а други се считат за "реалисти".

2. Опитайте се и приемете положително това, което другите казват

Краус твърди, че може да пробвате и да видите как хората реагират различно. Вашата свекърва може да не е имала предвид, че не сте умни, а вашият колега може също да не се опитва да ви саботира.

Дори и човекът, с когото имате трудности в разбирането, да ви създава нарочно проблеми, да се ядосвате за това вероятно ще ви навреди повече.  Така че се опитайте да ги разберете.

3. Разбирайте емоциите си

Пател твърди, че е важно да запомним, че нашите емоции имат значение, но само ние имаме контрол върху начина, по който реагираме на ситуациите. 

Хората ще ви вбесяват, ако им позволявате. Така че не позволявайте на гнева ви да излезе извън контрол.

Ключово е да се отнасяме към другите с уважение. Това не означава, че трябва да се съгласявате с човек, когото не харесвате, или да приемате това, което казват. Но винаги трябва да действате разумно и да бъдете общителни. За да направите това, може да останете твърдо зад позициите си, но не като че ли нападете някого лично, което може да ви даде предимство.

4. Не приемайте нещата лично и си давайте свобода

По-често несъгласието е по-вероятно да е недоразумение. Ако не е и вие не се съгласявате с някого, опитайте се да разберете тяхната гледна точка.

Опитайте се да не реагирате пресилено, защото те също може да реагират по този начин, което означава, че положението ще се влоши. Опитайте се да го превъзмогнете като се фокусирате върху факти и се опитайте да не обръщате внимание на начина, по който другият човек реагира. Без значение колко безсмислена е ситуацията. Концентрирайте се върху проблема, а не върху човека, твърди Пател.

Ако ви трябва малко свобода, дайте си я. Вие имате пълното право да установите границите и да решите кога да говорите с някого. Ако усещате, че се преуморявате, вземете си малко почивка и глътка въздух.

5. Изразявайте чувствата си спокойно

Обикновено начинът, по който комуникираме е по-важен отколкото какво всъщност казваме. Ако някой постоянно ви ядосва и това води до по-големи проблеми, Пател казва, че е по-добре да кажем нещо.

Обаче конфронтацията не трябва задължително да е враждебна. Пател ни съветва да употребяваме "Аз" изречения, като например "Аз се чувствам ядосан, когато ти правиш това, така че може ли да правиш нещо друго".

Когато сте възможно най-специфични, човекът е по-вероятно да разбере какво имате предвид. Това също ще им даде по-добра възможност да споделят тяхната гледна точка.

6. Избирайте битките си 

Понякога може да е по-лесно да оставим нещата. Не всичко си заслужава времето и усилията. Трябва да се попитате дали наистина искате да участвате в спор с друг, или може по-добре да използвате времето си.

7. Не бъдете отбранителни

Ако намерите някого, който постоянно ви омаловажава или се фокусира върху вас, не нападайте. Най-лошото нещо, което може да направите, e да бъдете отбранителни. Пател казва, че това само ще ги подсили. Вместо това обърнете въпроса към тях и почнете да ги питате изпитателни въпроси, като например какъв им е проблемът и какво лошо правите според тях.

Ако започнат да Ви тормозят, попитайте ги. Ако те искат Вие да се обръщате с уважение към тях, те трябва да заслужат това право като се обръщат учтиво към Вас.

Ако искате да сте хитри, за да накарате някого да се съгласи с Вас, има психологически трикове, които може да ползвате. Изследвания показват, че трябва да говорите бързо, когато не сте съгласни с някого, така че да нямат много време да осмислят това, което казвате. Ако мислите, че ще се съгласят с вас, тогава забавете темпото, за да имат време да разберат вашето послание.

8. В края на краищата запомнете, че Вие сами сте си отговорни за вашето щастие

Ако някой наистина ви ядосва, може да е трудно да се види целият проблем. Обаче никога не бива да позволявате на другите да Ви възпират щастието или успеха.

Ако виждате, че техните думи ви засягат, попитайте се защо е така. Осъзнавате ли нещо, разтревожени ли сте за нещо? Ако е така, фокусирайте се върху това вместо да слушате оплакванията на другите.

Вие единствени имате контрол върху своите чувства, така че спрете да се сравнявате с другите. Вместо това, напомняйте си вашите постижения и не позволявайте на другите да ви контролират само защото са помрачили деня ви. 

 Превод и редакция: Мартин Петров