Личният лекар не може да откаже профилактичен преглед - по един за годината

Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) дава консултации на безплатния си телефон 0800-14-800, който може да се избира от стационарни телефони, телефонни номера към всички мобилни оператори и от чужбина, съобщиха от институцията.

Въпроси се приемат всеки работен ден от 9 до 12 ч и от 13 до 17,30 ч. Една консултация продължава до 5 минути. 

Касата предлага и оnline консултации на сайта си. Срокът за отговор е от 3 до 5 дни, но може да стане и в рамките на деня.

Въпроси се обсъждат и в приемната за граждани на НЗОК в София, кв. Лозенец, ул."Любата"15 в работните дни до 17 ч. Може да се подават и жалби за проверки по конкретни случаи, които не трябва да са анонимни.

Един от най-често поставяните въпроси е за правото на осигурените на профилактичен преглед. Ето какъв е регламентът, определен от касата:

Здравноосигурените над 18-годишна възраст – независимо дали са диспансеризирани или не, имат право на един задължителен профилактичен преглед за календарна година. Личният лекар не може да откаже извършването му, това е негово задължение.

Всеки общопрактикуващ (личен) лекар поставя на общодостъпно място в кабинета си информация относно вида и честотата на профилактичните прегледи и изследвания, на които подлежат лицата над 18-годишна възраст. В амбулаторията на място, достъпно за пациентите, е публикуван месечният график на личния лекар, който съдържа и часове за промотивна и профилактична дейност. Тъй като всички здравноосигурени лица освен права, имат и задължения, редно е да уведомят своя личен лекар кога ще е удобно да го посетят (това може да стане напр. при посещение в кабинета му през годината), за да ги включи в графика за провеждане на профилактичния преглед.